Αριθμός συνομιλίας: | 74 |
Συλλογή υλικού: | Ερευνήτρια Τζ. Χρ. |
Απομαγνητοφώνηση: | Ερευνήτρια Τζ. Χρ. |
Συμμετέχοντες: | Νήπιο, Ερευνήτρια, Θεία νηπίου |
Φύλο νηπίου: | Αγόρι |
Ηλικία νηπίου: | 5 ετών και 1 μηνών |
Χώρος: | Σπίτι νηπίου |
Τόπος διαμονής: | Τρίκαλα |
Πλαίσιο: | Καθημερινότητα στο Σπίτι. Ελεύθερη συζήτηση |
Ημερομηνία καταγραφής: | 2-Ιαν-2018 |
Διάρκεια: | 15’42’’ |
Κωδικός: | 74m5.1MLU2018 |
Σύμβολα συμμετεχόντων: | Ν, Ε, Σ |
Ε: Βασίλη, ο Άι Βασίλης τι σου έφερε;
Ν: e lego aeopla:no. eeee…lego iγroplano
Ε: Εσύ το ζήτησες αυτό ή το έφερε μόνος του, ήξερε κατά βάθος τι θέλεις;
Ν: e to ipa
Ε: Τι ακριβώς του είπες σε γράμμα ή το είπες στη μαμά ή στον μπαμπά να του το πει;
Ν: e e to iksere
Ε: Α, το ήξερε, δεν έγραψες γράμμα δηλαδή… όχι;
Ν: eee ðe to eγrapsa
Ε: Α, δεν το έγραψες, μάλιστα. Για πες μου, Χριστουγεννιάτικη εκδήλωση κάνατε στο νηπιαγωγείο;
Ν: e jorti kaname
Ε: Είπες κανένα ποίημα εσύ;
Ν: ne
Ε: Ποιο;
Ν: ebros taraði me fora na mirasume me…na mirasume irθe i ora ta pak’eta ta ðorak’a se koritsx’a k’ aγorak’a fili mu aγapimeni perimenun ta peðja kaθe xrono tetx’a mera ine majik’i i vraðja kanis apopse ezo paraponemenos ðe θa mini ja ta peðja ferno ðora pola
k’e s esas ijia k’e xara
Ε: Μπράβο! Μπράβο Βασιλάκη! Και ντύθηκες τίποτα ή με τα ρουχάκια;
Ν: e disika
Ε: Τι ντύθηκες; Θα μου πεις;
Ν: ai vasilis
Ε: Ααα! Ο Βασίλης ντύθηκε Άι Βασίλης! Τι τέλειο. Και να φανταστώ μετά που τελείωσες με το ποίημα χειροκροτούσαν όλοι από κάτω, έτσι δεν είναι;
Ν: ne
Ε: Έτσι ε; Και η μαμά έβγαζε βίντεο; Ή όχι;
Ν: ti pes?
Ε: Έβγαζε βίντεο η μαμά με το κινητό;
Ν: a ne
Ε: Ε βέβαια.
Ν: ox’i, o babas me to k’inito evγaze video
Ε: Αα τέλεια, μπράβο Βασιλάκη! Και τώρα πώς αισθάνεσαι που θα ξεκινήσουν τα σχολεία την άλλη εβδομάδα;
Ν: orea
Ε: Ωραία; Σου αρέσει το σχολείο ε;
Ν: ne
Ε: Τι ώρα πηγαίνεις το πρωί;
Ν: eee…e.. ze ksero
Ε: Δεν ξέρεις; Αποκλείεται, με κοροϊδεύεις τώρα. Τι ώρα σε ξυπνάει η μαμά;
Ν: e… ðe ti vlepo tin ora ek’ini
Ε: Ααα, χαχα. Και να σου πω ποιος είναι ο καλύτερος σου φίλος στο σχολείο;
Ν: e o kostadinos
Ε: Αα μόνο με τον Κωνσταντίνο κάνεις παρέα; Δεν κάνετε με άλλα παιδάκια;
Ν: e kanume k’e me a:la
Ε: Πόσα παιδάκια είστε σ’ όλη τη τάξη; Θα μετρήσουμε;
Ν: eee ena ðio tria teee… tesera k’ e k’ enas filos mu pije sto zimotiko
Ε: Ααα, είναι μεγαλύτερος ή;
Ν: it… ine meγaliteros
Ε: Αα γι’ αυτό έφυγε. Εσύ τώρα τι τάξη πας;
Ν: ee nipia meγala
Ε: Α, νήπια μεγάλα, ωραία! Και πώς περνάτε τη μέρα σας εκεί; Τι κάνετε, ζωγραφίζετε, τραγουδάτε; Τι κάνετε;
Ν: zoγrafizume k’e pezume
Ε: Τι σου αρέσει να κάνεις περισσότερο να φανταστώ, να παίζεις;
Ν: e ta tuvlak’a
Ε: Αα, ωραία, και τι φτιάχνεις με τα τουβλάκια; Κατασκευές διάφορες; Κτήρια και τέτοια;
Ν: eee ox’i kastra
Ε: Α, κάστρα, ωραία! Τα αυτοκινητάκια δε σ’ αρέσουν; Δεν έχετε να παίζετε;
Ν: eee ta aftok’initak’a ta exun stin ali taksi. ox’i ta exume k’e sto sxolio mu
Ε: Α, ναι;
Ν: ne:
Ε: Μάλιστα, και μετά έχετε και το κολατσιό σας εκεί, όταν πεινάσετε;
Ν: ne
Ε: Και τι τρως συνήθως;
Ν: e ta pada
Ε: Τα πάντα;
Ν: ne
Ε: Δηλαδή; Α, για πες μου
Ν: omos ðen troo ta kreata
Ε: Όλα ή; Κάτσε! Είναι γενικό δεν τρώω τα κρέατα. Τι θες να πεις;
Ν: e zen troo ta kreata
Ε: Αα, οι φακές είναι οι αγαπημένες σου απ’ ότι είδα πριν ε;
Ν: ne
E: Χαχα.. Ωραία, μάλιστα.
Ν: e k’e ta makaron’a me sx’eðia
Ε: Α, και εμένα μου αρέσουν τα μακαρόνια, τα σκέτα όμως όχι με σχέδια. Χαχα. Μπράβο Βασιλάκη! Και τώρα τι θα κάνεις απόψε; Θα πας να παίξεις με το παιχνίδι του Άι Βασίλη;
Ν: ee otan otan mu pi i mama sa fio
Ε: Α ναι; Εσύ περίμενες το δώρο του Άι Βασίλη το βράδυ να πάει δώδεκα η ώρα ή κοιμήθηκες και το βρήκες το πρωί;
Ν: e k’e k’imisika k’e to vrika to ploi
Ε: Και φώναζες, πανηγύριζες όταν το είδες;
Ν: ox’i to epftx’axna
Ε: Α, στον μικρούλη μέσα τι δώρο έφερε ο Άι Βασίλης; Ή δεν το έφερε, επειδή είναι πολύ μικρός; Αποκλείεται.
Ν: ee… ðen to efere
Ε: Α, δεν το έφερε;
Ν: ne
Ε: Α, τα πήρες εσύ όλα τα δώρα;
Ν: e k’e o babas pire mia bluza
Ε: Μπράβο, η μαμά;
Ν: tipota
Ε: Τίποτα; Χαχαχ.. μάλιστα … τι κοιτάς τώρα; ((Κοιτάζει ένα συσκευασμένο στρώμα γυμναστικής))
Ν: bababa
Ε: Τι είναι αυτό;
Ν: k’ita
Ε: Χαχα. Τι είναι αυτό; Ώπα, καλέ με χτύπησες! ((Καθώς σηκώθηκε από το πάτωμα, πάτησε το πόδι))
Σ: Είναι ένα στρώμα.
Ν: ti stroma?
Σ: Για γυμναστική.
Ν: px’a jimnastik’i?
Σ: Που μπορούμε να κάνουμε στο σπίτι μόνοι μας.
Ν: e px’a borume na kanume?
Σ: Εγώ κάνω.
Ν: e px’a esi?
Σ: Βασίλη, εγώ η Δήμητρα.
Ν: e px’a ðimitra?
Ε: Μας κοροϊδεύεις τώρα; Χαχα! Γελάς ε; Σου αρέσει εσένα η γυμναστική;
Ν: e ne
Ε: Ποδόσφαιρο παίζεις ή μπάσκετ;
Ν: ðen pezo ute poðosfelo ute bask’et
Ε: Σου αρέσει να τρέχεις;
Ν: eee ne omos mia fora too epeza bask’et k’eee ti bala tin evales sto kalasi
Ε: Μπράβο, Βασίλη! Άρα τι μου λες ότι δεν παίζεις μπάσκετ; Αφού παίζεις. ((Γελάει)) Γελάς; Μας κοροϊδεύεις;
Ν: a n’aaau… a
Ε: Τι νιάου βρε;
Ν: xaxaaa aaa
Ε: Σου αρέσουν οι γάτες ε; ((Συνεχίζει να γελάει)) Ποιο ζωάκι σου αρέσει; Θα μου πεις;
Ν: o sk’ilos
Ε: Ο σκύλος; Έχεις κανένα σκυλάκι σπίτι;
Ν: xaxa en exo kanena
Ε: Θα ήθελες να έχεις;
Ν: ne
Ε: Μεγάλο; ((Αρχίζει να πειράζει τα παπούτσια της θείας))
Ν: n’aaau n’aaau aaaa
Σ: Βασίλη, τώρα κάνουμε κουβέντα. Μετά θα παίξουμε.
Ε: Ναι, μετά θα παίξουμε Βασίλη.
Σ: Τώρα άκου τι μας λέει η Χρύσα. Πες τη Χρύσα τι κάνεις στο στάδιο που πηγαίνεις.
Ε: Για πες μου.
Ν: e peeezo
Ε: Τι παίζεις ακριβώς;
Σ: Δεν παίζεις.
Ν: ee oola ta pexniðja ((Λύνει τα κορδόνια των παπουτσιών της θείας))
Ε: Κάτσε να μου πεις τώρα.
Ν: n’auuuu n’auuuu
Σ: Μα δεν είναι ευγενικό, κοίτα η Χρύσα δεν ακούει τι λες.
Ν: auuu
Ε: Έλα θα μου πεις τι κάνεις στο στάδιο;
Ν: naaa
Σ: Τι κάνεις στο στάδιο; Δεν την είπες τη Χρύσα τι κάνεις.
Ν: eee pezo
Ε: Ε τι παίζεις; Θα μου πεις;
Σ: Τι παίζεις; Ούτε εγώ δεν ξέρω.
Ν: eee ola ta pexniðja
Ε: Ποια είναι αυτά; Πόσα είναι; Έλα να μετρήσουμε πόσα παιχνίδια είναι
Σ: Εγώ μετράω.
Ν: oxto
Ε: Α, με την πρώτη ε; Δεν μας τα λες ένα ένα όμως. Ποια είναι αυτά τα οχτώ;
Ν: eee ine ee ðen ta kse:ro
Σ: Και πότε πας στο στάδιο;
Ν: eee otan kanis to papak’i
Ε: Τι λες βρε;
Σ: Τώρα δε μας λες.
Ν: n’aaa
Ε: Γιατί δε μας λες τώρα;
Ν: jatiiii… jati ise papi
Ε: Εγώ είμαι παπί;
Ν: ne
Σ: Για πες τη Χρύσα κάθε πότε πας.
Ν: ti pes?
Σ: Πότε πας στο στάδιο; Κάθε μέρα;
Ν: kaθe mera
Σ: Και τώρα που είναι γιορτές κάθε μέρα;
Ν: eee…eeee ooox’i, sti zen pijeno stis jortes
Σ: Αα δεν πηγαίνεις στις γιορτές.
Ε: Και ποιος σε πηγαίνει; Ο μπαμπάς ή η μαμά; Ή ο παππούς;
Ν: eee o babas k’ i mama
Ε: Και εκεί ποιος είναι ο δάσκαλός σου;
Ν: eee
Σ: Πώς τη λένε τη δασκάλα σου;
Ε: Α δασκάλα;
Ν: tasula
Ε: Α, η κυρία Τασούλα, την ξέρω.
Ν: e pos tin seris?
Ε: Ε όταν ήμουν και εγώ στη δική σου την ηλικία πήγαινα και εγώ και ήταν και η κυρία Τασούλα τότε. Γι’ αυτό την ξέρω. Κατάλαβες;
Ν: aaa, ax ((Παίζει με το χαλάκι))
Σ: Τώρα δεν κάνουμε κουβέντα όμως, εσύ παίζεις.
Ε: Μετά είπαμε θα παίξουμε, θα πάμε με το παιχνίδι του Άη Βασίλη για να παίξουμε μετά μαζί. Δε θα πάμε;
Ν: e pote omos sa pame?
Ε: Όποτε θέλεις εσύ θα μου πεις
Σ: Τι θα δείξεις στη Χρύσα; Τι είπαμε θα της δείξεις;
Ν: e to papak’i
Σ: Ποιο παπάκι μωρέ;
Ν: e xaxa to papa:k’i
Ε: Σου αρέσουν τα παπάκια;
Ν: eeee
Ε: Ε;
Ν: m aresun ta lego
Ε: Α, μάλιστα, να σου πω, εδώ στο μάτι τι έχεις πάθει και είναι κόκκινο;
Ν: e imun stin pezik’i xara simera
Ε: Σήμερα, ναι.
Ν: k’ ena pezak’i me to pozi tu me xtipise sto mati
Ε: Με το πόδι σε χτύπησε στο μάτι;
Ν: ne aaa
Ε: Πώς το έκανε αυτό; ((Πειράζει ακόμη το χαλάκι))
Ν: e?
Ε: Πώς το έκανε αυτό; Σε κλώτσησε;
Ν: itan anapoða stin tsuliθra k’e γalistrise me ta matx’a … stin tsuliθra k’e meta xtipisa sto mati eγo otan e tsulise e pros to mati
Ε: Πωπω, έκλαψες εσύ εκείνη την ώρα;
Ν: e liγo ek’i ala ðen selo ti exo paθi m aftin
Ε: Ήταν αγόρι ή κοριτσάκι που σε χτύπησε;
Ν: aγori
Ε: Α, αγόρι, ε τι θα ήταν κοριτσάκι θα ήταν;
Σ: Ποτέ δεν ξέρεις.
Ε: Και μετά τι έβαλες στο ματάκι;
Ν: vita::m
Ε: Βιτάμ; Τώρα σε πονάει;
Ν: ox’i omos otan to akubao
Ε: Ε, δε θα το ακουμπάς.
Ν: me ponai
Ε: Είπαμε, δε θα το ακουμπάς. Έτσι δεν είναι;
Ν: e pu to ex’is to mn’alo su?
Ε: Εγώ;
Ν: aftin
Ε: Α, η Δήμητρα;
Ν: neeee
Ε: Α δεν ξέρω. Μπράβο Βασιλάκη.
Ν: tora px’ο pexniði sa pesume?
Σ: Τώρα σε λίγο θα μας δείξεις, θα δείξεις στη Χρύσα ποια παιχνίδια ξέρεις.
Ν: apo to k’inito?
Ε: Τι σου αρέσει να παίζεις από το κινητό;
Ν: eee aγones angri berts
Ε: Αυτό τι είναι; Θες να μου εξηγήσεις;
Σ: Η Χρύσα δεν ξέρει.
Ν: ne, otan otan k’erðizume eee kapx’on se pista pu imaste zio e pernume ton anθropo pu k’erðizume
Ε: Ααα
Ν: aaama xasume omos
Σ: Και μαζεύεις πόντους;
Ν: aaa ox’I, m asterja k’e podus ala ama xasume xanume ðinamis k’e zen borume na pezume ama xasume oles
Σ: Άμα χάσουμε όλες τις δυνάμεις δεν μπορούμε να παίξουμε εννοείς;
Ν: ne
Ε: Χάνουμε και από το παιχνίδι.
Ν: eee ðe xanume k’e apo… e omos ðe xanume pista pu tin exume k’erðisi
Σ: Και πόσες πίστες έχει; Μία;
Ν: e… ex’iii m… ex’i ðoðik’es, ex’i ðoðeka pistes pu ex’i apo kaθe pede pistes
Σ: Έχει τόσες πίστες;
Ν: ne
Ε: Μόνο με αυτό το παιχνίδι παίζεις ή ασχολείσαι με τίποτα άλλο;
Ν: eee asxolume k’e me kati alo
Ε: Εκείνο το άλλο τι είναι θα μου πεις; Ή δε θέλεις;
Ν: a ne selo
Ε: Α, θέλεις ωραία.
Ν: e to pexniði angri bents pu gremizis ta spitx’a
Ε: Με τα πουλάκια;
Ν: aaa pos to kseris?
Ε: Ε το ξέρω και εγώ αυτό δεν είμαι τόσο μεγάλη. Αυτό έχει πάρα πολλές πίστες όμως, δεν έχει δώδεκα.
Ν: e ne ex’i ena ekatomirio
Ε: Μπράβο, ωραία. Και εγώ εκεί έχω φτάσει! Εσύ έφτασες στο ένα εκατομμύριο; ((Κοιτάζει περίεργα)) Δύσκολο ε;
Ν: ne. eγo exo ftasi eee stin pedakosx’a penida
Ε: Μια χαρά είναι άντε! Έχεις άλλες τόσες ακόμη!
Σ: Και ξέρεις να μετράς;
Ε: Μέχρι ποιο νούμερο ξέρεις;
Ν: mexriiii to ena ekatomirio
Ε: Α, ξέρεις μέχρι το ένα εκατομμύριο ε; Ε τώρα μην το πειράζεις αυτό, άστο, μην το χαλάσουμε ((πειράζει πάλι το χαλάκι)).
Ν: aaa
Ε: Μη το χαλάσουμε.
Ν: aaa
Σ: Και τι άλλο ξέρεις, πες στην Χρύσα τι άλλο ξέρεις; Ξέρεις να μετράς στα αγγλικά. Δεν ξέρεις;
Ε: Ξέρεις και αγγλικά;
Ν: neee
Ε: Για πες τι αγγλικά ξέρεις; Ποιο είναι το όνομά σου στα αγγλικά; Πώς λέγεται;
Ν: vasilis
Ε: Έτσι το προφέρεις εσύ;
Ν: e ðen ksero to onoma mu sta aglika
Σ: Ξέρεις όμως όλους τους αριθμούς στα αγγλικά;
Ν: ne
Σ: Για πες Χρύσα έναν αριθμό να σου πει ο Βασίλης στα αγγλικά.
Ε: Το τρία πώς είναι;
Ν: θri
Ε: Αα! Το ξέρεις! Μπράβο. Για να μετρήσουμε από το ένα μέχρι το εφτά.
Ν: uan tsu θri for eeee… faiv … pos lejete o alos? siks
Σ: Ναι.
Ε: Και άλλο ένα;
Ν: e ðen to ksero
Ε: Ήταν ο αριθμός που είχαμε τώρα το δύο χιλιάδες δέκα εφτά, ήταν το σέβεν. Έτσι δεν λέγεται;
Ν: ne SEVEN
Ε: Εμ είδες; Το βρήκαμε! Πες μου και το οκτώ. Που είναι το καινούργιο έτος το δύο χιλιάδες δέκα οχτώ.
Ν: eeee
Ε: Από έψιλον αρχίζει, από ε.
Ν: lll?
Ε: Έιτ
Σ: Έιτ
Ν: eit
Ε: Μπράβο Βασίλη! Και τώρα θέλεις να πάμε μέσα;
Σ: Και να δείξουμε στη Χρύσα τι ξέρεις από το κινητό της μαμάς;
Ε: Πάμε;
Σ: Ναι!