Αριθμός συνομιλίας: | 17 |
Συλλογή υλικού: | Ερευνήτρια Δη. Πο. |
Απομαγνητοφώνηση: | Ερευνήτρια Δη. Πο. |
Συμμετέχοντες: | Νήπια (2), Μητέρα νηπίων, Ερευνήτρια |
Φύλο νηπίου 1: | Αγόρι |
Ηλικία νηπίου 1: | 4 ετών και 6 μηνών |
Φύλο νηπίου 2: | Κορίτσι |
Ηλικία νηπίου 2: | 4 χρονών και 6 μηνών |
Χώρος: | Σπίτι νηπίων |
Τόπος διαμονής: | Βόλος |
Πλαίσιο: | Ελεύθερη συζήτηση |
Ημερομηνία καταγραφής: | 31-Ιαν-2015 |
Διάρκεια: | 10’ |
Κωδικός 1 | 17m4.6MLU2015 |
Κωδικός 2 | 17f4.6MLU2015 |
Σύμβολα συμμετεχόντων: | Ν, Ε, Μ |
Ε: Για πες μου, Γιώργο, εσύ πόσο χρονών είσαι;
Ν1: emm
Ε: Πόσο χρονών είσαι?
Ν1: θa rotiso ti mama meta
Ε: Έγινε, εντάξει, για πες μου, τι κάνατε τα Χριστούγεννα;
Ν1: ta x’istujena… a pota piγame se kati filus mas k’e meta k’ irθame k’ eðo
Ε: A, περάσατε καλά;
Ν1: ne
Ε: A, ωραία, ο Άγιος Βασίλης;
Ν1: ne iθe k’e o ajos vasilis
Ε: Ήρθε; Τον γνώρισες;
Ν1: ne ala ðen ton iðame
Ε: Ήρθε και έφερε δώρα;
Ν1: ne ne. me elikoptero
Ε: Α, με ελικόπτερο; Και τι σου έφερε εσένα;
Ν1: mu efere afti tin pista k’e tin ali mu tin eðose. ksafnu mu xaθik’e to jerano k’e ðe liturji to pano k’e to kato. aide more
Ε: Για πες μου, με την αδερφούλα σου είστε αγαπημένοι;
Ν1: meik’es fores me maloni me ktipai me me agoni k’e…
Ε: Εσύ;
Ν1: eγooo
Ε: Κάθεσαι. Πάντως δε μαλώνετε;
Ν1: me maoni poi i sofia
Ε: Ε, εντάξει. Γιατί σε μαλώνει, όμως;
Ν1: ðen exo iðea
Ε: Για πες μου, έχετε σκυλάκι;
Ν1: sk’ilak’i ex’i mia θia mas. ti nana
Ε: Σου αρέσουν τα σκυλάκια;
Ν1: ne
Ε: Εσύ τώρα πας στο νηπιαγωγείο;
Ν1: ox’i pao pronipia
Ε: Κάτσε εδώ τώρα εσύ. Κάτσε. Θα ρωτήσω κάποια πράγματα τον Γιώργο και μετά εσένα, εντάξει;
Ν2: edakθi ((κάθεται στην καρέκλα))
Ε: Έχεις φίλους εκεί;
Ν1: stin ðik’a mas taksi θa exume polous
Ε: Ωραία. Με το χιόνι έπαιξες τα Χριστούγεννα;
Ν1: mono me ti mama kaname x’onanθrοpo kaname sin avli
Ε: Δεν ήταν ωραίο το χιόνι;
Ν1, Ν2: ne
Ε: Για πες μου, τα παραμύθια σου αρέσουν;
Ν1: meik’es fores maresune meik’es fores to vraði ðe ksero ala tora e to siniθizo
Ε: A, εντάξει.
Ν2: ðe ta θeli
Ν1: tola
Ε: Μεγάλωσες, γι’ αυτό.
Ν1, Ν2: ne
Ν1: ta exume pi sto baba ( )
Ν2: ne k’ exume k’ ena meγalo eðo terastio ((σηκώνεται και πηγαίνει να πάρει ένα βιβλίο))
Ε: Αυτό είναι τεράστιο.
Ν2: ne k’ita poses seliðes
Ν1: k’ exume k’ afto pu ine ja ( )
Ν2: o babas pijeni sto apafto ((δείχνει μια εικόνα στο βιβλίο))
Ν1: afto ine ðiko mu
Ε: Aυτό είναι δικό σου;
Ν1: ne
Ν2: ine tu jorγu. k’ ex’i ðjafores katask’eves
Ν1: a ti orea. oi to eume ftx’aksi, ute ((γυρνάει τις σελίδες))
Ν2: afto to exume ftx’aksi ((δείχνει μια σελίδα στο βιβλίο)). mazi me ton baba
Ν1: ne. dakθi afto ðen to xo ftx’akθi ( ) daksi k’ afta
Ε: Είναι δύσκολα αυτά, μπράβο.
Ν1: pados eðo pera to xume kani afto ston ano volo
Ν2: ne me ton baba
Ε: Ωραίο αυτό, τι ωραίο αυτοκίνητο. Σου αρέσουν τ’ αυτοκίνητα;
Ν1: ne. mu aresune ta mixanak’a pados
Ν2: eγo zalizome stis θtrofes
Ε: Κι εγώ.
Ν2: eðo tora afti tin exume kani
Ν2: pu ine? ((ψάχνει ένα βιβλίο))
Ν1: ((κάνει πως οδηγεί μηχανή))
Ν1: nanana a tora ðen ksero ti ine afto, patimasx’es
Ν2: ((προσπαθεί να βγάλει ένα βιβλίο από τη βιβλιοθήκη)) ðe boro na to ex’i kolisi apo mesa
Ν1: ti? pu?
Ε: Έλα εδώ, Σοφία.
Ν2: ne ((γυρνάει στο τραπέζι και κάθεται τραγουδώντας))
Ν1: a ti orea ((γυρνάει τις σελίδες στο βιβλίο κοιτώντας τις εικόνες)). uan tu θri for faiv θiks seven eit ((μετράει στα αγγλικά μέχρι το 8))
Ν2: ne ((κοιτάει την εικόνα που κοιτάει και ο Γιώργος))
Ε: Ξέρεις και Αγγλικά; Γιατί είδα οτι μέτρησες στα Αγγλικά τώρα.
Ν1: ne liγo
Ν2: ne ((συμφωνεί ότι ο Γιώργος ξέρει Αγγλικά))
Ν1: ((γυρνάει τις σελίδες γρήγορα και γελάει))
Ν2: ((γελάει κι αυτή))
Ε: Τι ωραία φωτογραφία.
Ν1: a ti lei afto to ((σταματά και κοιτάει προβληματισμένος μια εικόνα))
Ν2: emena o ai vasilis mu efere ato
Ε: Πέππα το γουρουνάκι;
Ν2: ne
Ε: Το βλέπεις το πρωί;
Ν2: ne
Ν1: ((συνεχίζει να μιλάει μόνος του και να σχολιάζει τις εικόνες στο βιβλίο του))
Ν1: ta mustak’a ta mal’a ta krajon ta
Ν2: ne afto inete etsi meta ((δείχνει κάτι στον Γιώργο στο βιβλίο του))
Ν2: a ((βλέπει κάτι στο βιβλίο και γελάει))
Ε: Τι είναι κόκκινο και συνεχώς σκουπίζει; Η κοκκινοσκουπίτσα ((διαβάζω κάτι από το βιβλίο))
Ν2: ((γέλια))
Ε: Ωραία. Αυτό είναι το αγαπημένο σου βιβλίο;
Ν2: emas oi k’iries simera mas eðose afta ((φέρνει δύο χαρτιά στο τραπέζι))
Ε: Τι είναι αυτά;
Ν2: ine kati ja ta ðodja
Ν1: ja to uli kaθauli ine
Ν1: pernume vavio an kanume oa afta pu lei
Ν2: ne
Ε: Τι βραβείο;
Ν2: ðen kserume aplos mas ex’i pi i k’iria etsi
Ν1: ja ton uli kaθaruli mono afto kserume
Ε: Πρέπει να πλένετε τα δόντια κάθε μέρα;
Ν2: ne
Ε: Αυτό μόνο;
Ν2: ne
Ε: Ε, εντάξει.
Ν2: k’e θa prepi na valume fotoγrafia na kanume ton eafto ma
Ε: Μάλιστα.
Ν1: manula netero. a meik’es sakules ti orea ((παράλληλα, συνεχίζει να κοιτάει τις σελίδες στο βιβλίο του))
Ν2: eγo exo pai stin ugaria k’e
Μ: Όλα εντάξει;
Ε: Ναι.
M: Ωραία η πορτοκαλάδα;
Ν2: ne ala tu jorγu px’o poli i lemonaða
Ε: Γιώργο, η λεμονάδα περισσότερο;
Ν1: ne. to mikro inosavrak’i ((δείχνει μια εικόνα στο βιβλίο))
Ε: Σου αρέσουν οι δεινόσαυροι;
Ν1: ne ((γυρνάει πάλι στο βιβλίο))
Ν1: na k’e kokala
Ν2: kokala apo ðinosavrus ine
Ν1: ba apo ifestio
Ν2: exume ðinosavrus k’e na θelume kati apo ðinosavrus
Ν1: ((δείχνει κάτι στο βιβλίο και με κοιτάει))
Ε: Σαλιγκάρι;
Ν1: ne
Ε: Αυτό είναι καρπούζι;
Ν1, Ν2: ne
Ε: Σας αρέσουν τα καρπούζια;
Ν1, Ν2: ne
Ε: Το πεπόνι;
Ν2: eγo ox’i poli. emena mu aresi poli to peponi
Ν1: ðe mu aresi
Ε: Αυτά τι είναι;
Ν1: kati eðo to xume kani ((καταλάθος ρίχνει κάποια στιλό στο πάτωμα))
Ν2: e
Ν1: a eðo ti prepi na kanο a ato a ((μιλάει μόνος του))
Ν2: ((γελάει με τον Γιώργο))
Ε: Αυτά τι θα τα κάνετε εδώ;
Ν2: ðe ksero
Ν1: prepi na kanume kati sta kutak’a
Ε: Μισό, τι έχεις εσύ από όλα αυτά;
Ν1: exume vivlia ((πηγαίνει προς τη βιβλιοθήκη))
Ε: Κάνε τικ. Αφήστε τα εκεί και ελάτε εδώ.
Ν1: ti orea ((κάθεται πάλι στο τραπέζι))
Ε: Τι είναι αυτό; Με βλέπεις μέσα από αυτό; ((η Σοφία μου δίνει ένα παιδικό τηλεσκόπιο))
Ν2: k’e mporis na ðis k’e apo ðo fere k’ita ine majiko. vlepis k’ apo ðo k’e apo to anapoða
Ε: Με βλέπεις τώρα;
Ν2: ne
Ε: Τι ωραίο!
Ν1: ua mama ((ανοίγει την ντουλάπα και ψάχνει στα ρούχα))
Ε: Ρουχαλάκια.
Ν2: eγο eðο exο to portofolak’i mu ((χάνει την ισορροπία της και πέφτει κάτω))
Ε: Χτύπησες;
Ν2: ox’i ine to xali
Ε: Έλα εδώ, κάτσε μην ξαναχτυπήσεις. Έλα εδώ, Γιώργο, δείξε μου τι άλλο έχεις εδώ; Έχεις καπέλο;
Ν1: ne kapelo exo
Ν2: ((γελάει)) lei kakaka otan lei mia lekθi kolai lei kakaka
Ε: Όχι, δεν κολλάει, μια χαρα τα λέει.
Ν2: lei kaka
Ε: Να, τι ωραία καπελάκια!
Ν1: exo k’e kufak’a k’e kaθkol
Ε: Πολύ ωραία είναι.
Ν2: ela pali na me ðis
Ν1: ((γελάει))
Ν2: ((βάζει ένα καπέλο στον Γιώργο και γελάνε))
Ε: Τι σου κάνουν μωρέ και σένα; Σε βρήκαν μικρό και σε εκμεταλεύονται.
Ν1: θa kano to kapelo jati ðe ksero pu exo ta skufak’a
Ε: Eντάξει, κάνε μισό τικ.
Ν2: pare to
Ε: Ρολόι έχεις;
Ν1: roloi?
Ν2: imerolojio? eγo exo ena imerolojio ((πάει να το βρει))
Ν2: na to mu
Ν1: mama ((πάει να βρει τη μαμά))
Ε: Και γράφεις κάθε μέρα;
Ν2: ox’i kaθe mera
Ε: Έχουμε και υποχρεώσεις, πες. Αχ, είχα και εγώ ένα τέτοιο με κλειδάκι, μη μου το δείχνεις τώρα, δε θέλω να δω τα μυστικά σου. Έχεις πολλά;
Ν2: liγa ((βάζει στη θέση του το ημερολόγιο))
Ν1: fere to roloi mama
Ν2: mi pesete tora ati θa sas ðoso ksilo ((κοιτάει κάποια βιβία που πριν έπεσαν και κουνάει το δάχτυλο επιδεικτικά))
Ν1: na to to roloγak’i mu ((επιστρέφει με το ρολόι))
Ε: Nα το.
Ν1: eγo to xo sto xorjo mu. to xo ston ano volo ðilaði sto xorjo
Ε: A, ωραία, εντάξει.
Ν1: kani tik tok prepi na kanume liγo isix’ia ðen akujete
M: Tο βρήκες, Γιώργο;
Ν1: ne
Ε: Να το, ακούγεται.
Ν2: eγo to xo ston ano volo. a, eγo to akuo mn’a xara
Ν1: orea
Ε: Eλάτε εδώ πάλι.
Ν1, Ν2: ((κάθονται στο τραπέζι))
Ν2: ((κρατάει ένα πορτοφολάκι και το κουνάει πέρα δώθε))
Ε: Aυτό τι είναι πάλι; Εδώ έχεις όλα τα λεφτά σου;
Ν2: ne
Ν1: ato ðen xriazete θa to kano me ( ) ((συνεχίζει να κοιτάει στο βιβλίο του))
Ν1: ta exo ola
Ε: Είσαι ένας πραγματικός ντετέκτιβ… Τι άλλο θες δηλαδή;
Ν2: fere k’ eγo na kano kati
Ε: Η μαμά σας διαβάζει παραμύθια το βράδυ;
Ν2: ox’i o babas mas ðjavazi
Ν1: a ti lei eðo ðe katalaveno ((φέρνει το βιβλίο και μου δείχνει ένα κείμενο))
Ε: Nα γράψεις τίτλο. Το όνομα της εταιρίας σου.
Ν2: ðen borume
Ε: Tώρα είσαι ντετέκτιβ.
Ν2: ðen bori
Ε: Kάνει εταιρία. Τι δεν μπορεί;
Ν2: to onoma tis eterias?
Ε: Nαι.
Ν2: ðe bori na to γrapsi
Ε: Πες μου να το γράψω εγώ.
Ν1: ðen ðen exume otoγrafik’i mixani tin exume xalasi
Ε: Δεν πειράζει. Έχετε όμως. Πού πας, Γιώργο;
Ν1: ((σηκώνεται από την καρέκλα και πηγαίνει να πιει τη λεμονάδα))
Ε: Θέλετε να τα φέρετε εδώ; Να μη σηκώνεστε;
Ν2: ne ala pu θa to valume?
Ε: Εδώ.
Ν1: k’e k’e ine kafti ((εννοώντας τη λεμονάδα))
Ε: Ναι; Δε βλέπω να σε πειράζει.
Ν1: ox’i
Ε: Μια χαρά.
Ε: Τι ωραίο ποτηράκι ((δείχνω το ποτηράκι της Σοφίας))
Ν2: ine apo ta jeneθlia mu
Ε: Γουίνξ;
Ν2: ox’i ine neraida. ox’i γuinks vlepo ala ox’i kaθe savato ala ine kati neraiðes
Ε: A, εντάξει. Την Tίνκερμπελ την ξέρεις;
Ν2: ne ((δείχνει μια ζωγραφιά))
Ε: Να τη και η Τίνκερμπελ!
Ν2: eðo tin ixa mikri turta mu k’e mu x’i mini to potiri apo ta jeneθlia mu
Ε: Kαι τα θυμάσαι ε;
Ν2: ne
Ν1: ðe ksero ti na kano ((δείχνει το βιβλίο))