Αριθμός συνομιλίας: | 82 |
Συλλογή υλικού: | Μητέρα νηπίου |
Απομαγνητοφώνηση: | Ερευνήτρια Αρ. Γε. |
Συμμετέχοντες: | Νήπιο, Μητέρα νηπίου |
Φύλο νηπίου: | Κορίτσι |
Ηλικία νηπίου: | 5 χρονών και 5 μηνών |
Χώρος: | Σπίτι νηπίου |
Τόπος διαμονής: | – |
Πλαίσιο: | Κατευθυνόμενη συζήτηση. Η μαμά κάνει διάφορες ερωτήσεις στο παιδί, ενώ αυτό βλέπει τις ζωγραφιές που έχει ζωγραφίσει στο νηπιαγωγείο και το αυτό απαντάει στις ερωτήσεις της |
Ημερομηνία καταγραφής: | 11-Απρ-2018 |
Διάρκεια: | 15’06’’ |
Κωδικός: | 82f5.5MLNC2018 |
Σύμβολα συμμετεχόντων: | Ν, Μ |
Ν: afta ine tesera, afta ine etsi, afta ine pede, afta ine pede k’e afta ine efta.
M: Ναι! Τι είναι αυτά;
Ν: paγotaaaa …kunel’aaa eee axlaðjaaaa x’ines
Μ: Χήνες.
Ν: e: karavak’a eeem
Μ: Αυτά τι είναι;
Ν:
Μ: Τι είναι αυτά;
Ν: majo?
Μ: Πού το βάζουμε το μαγιό;
Ν:
Μ: Αυτό είναι μαγιό;
Ν: ne
Μ: Ααα ναι, άντε για αγοράκια είναι αυτό.
Ν: k’ eðo
Μ: Εδώ τι κάνατε;
Ν: eðo ex’i ariθmus pali
Μ: Ναι.
Ν: k’e prepi mna kanume:: afta teto pera
Μ: Όσα γράφει εδώ ο αριθμός;
Ν: ne
Μ: Πόσα έκανες εδώ;
Ν: tesera
Μ: Εδώ;
Ν: pede
Μ: Εδώ;
Ν: tria
Μ: Εδώ;
Ν: efta
Μ: Εδώ;
Ν: etsi
Μ: Και εδώ;
Ν: ðio
Μ: Εδώ έχεις τρία. Α το έσβησες αυτό. Ωραία.
Ν: eγo θa ta kano
Μ: Έλα… Αυτό; Αυτό τι είναι;
Ν: eðo
Μ: Ναι…
Ν: γrapsame k’iknos k’ eðo xromatisame il’o k’ eðo afta
Μ: Εδώ τι έγραψες;
Ν: katerina::
Μ: Κατερίνα; Το όνομά σου; Μπράβο… Αυτό;
Ν: afto ine… emis sx’eðiasame to psari. to ena os to ðeka
Μ: Ναι…
Ν: k’e xromatisame to ps:a:ri
Μ: Ναι..
Ν: afto kaname
Μ: Ναι..
Ν: k’e apo piso.. na su po ti kaname. metrame afta pu ine eðo mesa, osi afta
Μ: Ναι..
Ν: k’e afta ta varkak’a ine ðio
Μ: Ναι. Και έγραψες το δύο.
Ν: i asteries ine tris
Μ: Στη φωτογραφία.
Ν: ne
Μ: Και έγραψες το…;
Ν: tria
Μ: Οι μπάλες;
Ν: i bales ine… eeem mia, tris
Μ: Τρεις.
Ν: e:m afta eðo..
Μ: Τι είναι αυτά;
Ν: eem ðen tsero
M: Τι είναι αυτά βρε;
Ν: kuvaðak’a
Μ: Κουβαδάκια.
Ν: k’e ta kuvaðak’a ine ði::o:
Μ: Ναι.. Αυτά τι είναι;
Ν: psaar k’e ta psaaar
Μ: Ναι και τι ψάρι είναι αυτό;
Ν: ðen tsero fanela
Μ: Δεν είναι φάλαινα είναι..
Ν:
Μ: Δελφίνι.
Ν: k’e ta ðelfin’a ine tria, i anθropi ine teseris
Μ: Ναι.. Ωραία. Αυτές τις εργασίες σας τις έδινε η κυρία Ιωάννα;
Ν: ooox’i
Μ: Ποια κυρία;
Ν: k’e i k’iria ioana
Μ: Ναι…
Ν: k’e i k’iria me tin k’iria ðimitra
Μ: Σε όλα τα παιδάκια;
Ν: ne
Μ: Μπράβο… Αυτό;
Ν: afto:?
Μ: Ναι…Τι είναι αυτά εδώ;
Ν: aftaaa?
Μ: Ναι.
Ν: ine.. kanume:
Μ: Ναι
Ν: posa lei o ariθmos
Μ: Τι είναι όμως αυτά εδώ πέρα;
Ν: bal’a
Μ: Είναι κομπολόι… Τα κομπολόγια γράφει εδώ.
Ν: ti γrafi eðο?
Μ: Ο Βαγγέλης φτιάχνει κομπολόγια. Βάζει στα καπέλα τόσες χάντρες όσες του λέει ο αριθμός. Θες να τον βοηθήσεις;
Ν: ne eðo ex’i pede
Μ: Και εσύ έκανες πέντε χάντρες.
Ν: ne::
Μ: Εδώ;
Ν: efta
Μ: Ναι.
Ν: oxtooo
Μ: Ναι.
Ν: etsi, ðeka
Μ: Ωραία.
Ν: k’e apo piso
Μ: Από πίσω;
Ν: opaaa
Μ: Βάλ’ τες στη θέση τους… Ναι από πίσω;
Ν: apo eðo?
Μ: Ναι.
Ν: metrame posa ineee k’e k’iklonume to sosto ariθmo
Μ: Αυτά τι είναι εδώ;
Ν: afta?
Μ: Ναι.
Ν: ine.. ðen tsero
Μ: Τι είναι αυτά βρε τι είναι αυτά;
Ν: ðen tsero
Μ: Δέκα..
Ν: pelarji
Μ: Δεν είναι πελαργοί, είναι…
Ν: pul’a
Μ: Πουλιά. Eδώ;
Ν: en’a petaluðes
Μ: Εδώ;
Ν: oktooo… ti ine afta tora?
Μ: Τι ζώα είναι αυτά;
Ν: ajelaðes?
Μ: Όχι, έχουν προβοσκίδα. Τι είναι;
Ν: elefades?
Μ: Ελέφαντες. Εδώ;
Ν: e:m ðeka dumates
Μ: Εδώ;
Ν: etsi psarja
Μ: Και εδώ;
Ν: epta luluðjaaa
Μ: Ωραία.
Ν: taraaan ((δείχνει μια ζωγραφιά στη μαμά))
M: Αυτό τι λέει;
Ν: ðen tsero ðjavase esi
Μ: Εγώ να το διαβάζω;
Ν: ne
Μ: Έχει ποίημα εδώ.
Ν: ja pes to
Μ: Τα ψαράκια.. εδώ τι έγραψες;
Ν:
Μ: Να το πούμε μαζί; Τα ψαράκια στα νερά..
Ν:
Μ: Α θυμάσαι να πεις το ποίημα;
Ν: px’o pima?
Μ: Αυτό το ποίημα που είπες στην 25η Μαρτίου;
Ν: ne
Μ: Το θυμάσαι να το πεις;
Ν: ne
Μ: Για πες το.
Ν: oi ðe θelo
Μ: Πες το.
Ν: ðe θelo
Μ: Το άλλο από τα Χριστούγεννα που το θυμάσαι;
Ν: ðen tsero
Μ: Γιατί αφού το είπες χτες. Δεν το θυμάσαι;
Ν: ðe θelo
Μ: Εντάξει, έλα, εδώ λέει χρωμάτισε κόκκινα τα ψαράκια που πάνε προς τα πάνω και κίτρινα τα ψαράκια που πάνε προς τα κάτω. Ναι; Το έκανες σωστά ε;
Ν: ne
Μ: Η άλλη;
Ν: aftin?
M: Ναι.
Ν: aftin, afta ine pede papx’es k’ eðo eγrapsa to pede, eðo ine tria laγuðak’a me tria avγa k’ eγrapsa to tria
Μ: Ναι.
Ν: eðo ine etsi melisules k’ eγrapsa to etsi
Μ: Ναι.
Ν: eðo ine pede saligarjaaa… k’ eγrapsa to pede
Μ: Δεν είναι σαλιγκάρια.
Ν: ti ine?
Μ: Κάμπιες.
Ν: kabjes?
Μ: Ναι. Αυτό;
Ν: afta ta zoa ine pu peftun… mmm ðen tsero
Μ: Εδώ γράφει τα έντομα.
Ν: ta edoma?
Μ: Βάψτε μόνο τα έντομα.
Ν: k’e px’a ine edoma?
Μ: Αυτά που έβαψες. Αυτό τι είναι;
Ν: eem x’elona?
Μ: Δεν είναι χελώνα, η χελώνα δεν είναι έντομο. Αυτό είναι…
Ν: eee kabja?
Μ: Όχι είναι πασχαλίτσα.
Ν: pasxalitsa?
Μ: Αυτό;
Ν: mirmig’i?
Μ: Μυρμήγκι. Αυτό;
Ν: petaluða?
Μ: Αυτό;
Ν: mm ðen tsero
Μ: Kουνούπι. Αυτό;
Ν: kunupi? ðen tsero dzidzikas
Μ: Τζίτζικας. Αυτό;
Ν: ðen tsero
Μ: Αυτό είναι μύγα.
Ν: miγa?
Μ: Και αυτό;
Ν: ðen tsero
Μ: Και αυτό μύγα. Αυτό;
Ν: araxni
Μ: Αράχνη. Άρα ζωγράφισες μόνο τα έντομα.
Ν: iii ((ξαφνιάστηκε)) milo
Μ: Έλα αυτό; Αυτό τι είναι;
Ν: mono na na xromatisume karnavali
Μ: Καρναβάλι. Α να χρωματίσετε όποια μάσκα γράφει πάνω καρναβάλι.
N: ne
Μ: Ναι. Και εσύ ζωγράφισες αυτή, αυτή και αυτή.
Ν: ne
Μ: Ναι. Οι άλλες δε γράφουν καρναβάλι.
Ν: tsu
Μ: Όχι.
Ν: k’e aftin tsexasa
Μ: Και αυτήν την ξέχασες; Εδώ ποιος την έβαλε σε κύκλο;
Ν: i k’iria
Μ: Και αυτήν την έκανες λάθος;
Ν: ne
Μ: Ναι γιατί εδώ γράφει κουρέλι.
Ν: bureli?
Μ: Κουρέλι.
N: eðo ti γrafi?
Μ: Καρύδι και το έκανες λάθος.
Ν: eðo ti ekana?
Μ: Εκεί γράφει γυαλί.
Ν: eðo?
Μ: Κόρνα.
Ν: eðo?
Μ: Μπουκάλι.
Ν: bukali?
Μ: Ναι.
Ν: eðo lei ðjavase
Μ: Καθαρή Δευτέρα. Χρωμάτισε τους αετούς που πετούν ψηλά και τα παιδάκια. Ωραία. Τι χρώμα τα έβαλες;
Ν: afta pu vlepis
Μ: Ε ναι πες μου τι χρώμα έβαλες εδώ;
Ν: ðe θelo
Μ: Άντε καλά.
Ν: taraaan ((δείχνει μια ζωγραφιά))
Μ: Αυτό;
Ν: afto?
Μ: Το θυμάσαι;
Ν: ne
Μ: Τι έπρεπε να κάνεις σε αυτή την εργασία;
Ν: se aftin tin erγasia i mama kunela me to papak’i
Μ: Ναι.
Ν: psaxnun ta avγaaa tuuus
Μ: Ναι, που είναι κρυμμένα.
Ν: ne
Μ: Πόσα πασχαλινά αυγά!
Ν: ne
Μ: Ναι
Ν: ola ine pasxalina
Μ: Ναι.
Ν: k’e ine ena, ðio, tria, tesera, pede, etsi
Μ: Ναι.
Ν: k’ eγrapsa to etsi
Μ: Αυτό είναι το έξι;
Ν: ne
Μ: Ωραία! Αυτό;
Ν: e: perimene na to vγalo. eðo?
Μ: Ναι.
Ν: ta mavra… ine na ta kanume k’ emis eðo sto meγalo avγo
Μ: Α να κάνετε τα ίδια;
Ν: ne
Μ: Τέλεια! Διακόσμησε τα μεγάλα αυγά όπως τα μικρά και χρωμάτισέ τα. Πάρα πολύ ωραία. Αυτό;
Ν: eðo
Μ: Τι λέει εδώ;
Ν: eðo lei
Μ: Ένωσε τις τελείες από το 1 έως το 10 και βρες τι κρύβει η εικόνα, μετά χρωμάτισέ τες στο χρώμα που προτιμάς.
Ν: petaluða::
Μ: Είναι μια;
Ν: petaluða
Μ: Και τι χρώματα έβαλες;
Ν: mov kok’ino k’e roz
M: Ροζ ωραία. Αυτό;
Ν: ðen tsero
Μ: Έλα βρε που δεν ξέρεις.
Ν: eðo lei
Μ: Τι έκανες δε θυμάσαι;
Ν: ox’i
Μ: Βάλε σε κύκλο τη μελισσούλα που κρατάει το σωστό αριθμό. Εδώ γράφει το 7. Ποια μελισσούλα κρατάει το 7; Ποια μελισσούλα κρατάει το 10;
Ν: ((δείχνει))
Μ: Ναι.. Εδώ;
Ν:
Μ: Ποιο νούμερο είναι αυτό; Εδώ ξέρεις ποιο νούμερο είναι αυτό;
Ν: ðoðeka
Μ: Το δώδεκα. Αυτό ποιο νούμερο είναι;
Ν: en’a
Μ: Ναι. Έλα. Αυτήν;
Ν: eðo lei
Μ: Εδώ είναι. Χρόνια πολλά μαμά. Για πες μου γι’ αυτήν όμως εδώ πέρα.
Ν: xron’a pola manula
Μ: Χρόνια πολλά μαμά, μανούλα. Αυτή;
Ν: afto eðo ine ikones pu prepi na kanume ðio x’i
Μ: Ναι.
Ν: opu oti osa ine i ikones
Μ: Ναι.
Ν: k’e prepi na ta kanume k’ emi::s
Μ: Εδώ τι έχει;
Ν: ruxa
Μ: Και έβαλες;
Ν: ðio
Μ: Εδώ;
Ν: spitx’a
Μ: Εδώ;
Ν: psarja
Μ: Εδώ;
Ν: fegariii, il’os k’e asterja
Μ: Και εδώ;
Ν: e: kotopulak’a
Μ: Περιστέρια, και εδώ;
Ν: kariða
Μ: Και εδώ;
Ν:
Μ: Ένα… Εδώ;
Ν: afto ine posa pezune trapula? teseraaa
Μ: Τι είναι αυτά που παίζουνε τράπουλα;
Ν: γurun’a
Μ: Α γουρούνια. Πόσα παίζουν τράπουλα, τέσσερα. Εδώ;
Ν: posa pezun bala
Μ: Πόσα;
Ν: etsi
Μ: Εδώ;
Ν: posa γurun’a ine? kanena
Μ: Και ποιο είναι αυτό;
Ν: miðen
Μ: Μηδέν. Εδώ;
Ν: posa γurun’a ine? pede
Μ: Εδώ;
Ν: posa γurun’a ine? ðio
Μ: Και εδώ;
Ν: posa γurun’a ine? tria::
Μ: Τρία.
Ν: ei eγo θa ta vγalo
Μ: Άντε συνέχισε.
Ν: taraaaan ((δείχνει μια ζωγραφιά στη μαμά))
Μ: Αυτό;
Ν: afto?
Μ: Ναι. Εγώ το θυμάμαι τι θέλει αυτή η εργασία.
N: ti?
Μ: Εσύ το θυμάσαι;
Ν: ox’i
Μ: Έλα για πες..
Ν: ðe θimame
Μ: Αυτό γιατί το έχεις ενώσει, τη μέλισσα με αυτό το γράμμα;
Ν: jati ine mu
Μ: Γιατί η μέλισσα ξεκινάει από…;
Ν: muuu
Μ: Εδώ;
Ν: mmm
Μ: Δεν το ξέρεις;
Ν:
Μ: Γρύλος.
Ν: γrilos?
Μ: Γρύλος αυτό;
Ν: petaluða.. ee kabja
Μ: Δεν είναι κάμπια, δεν είναι κάμπια.
Ν: pasxalitsa
Μ: Πασχαλίτσα.
Ν: araxni
Μ: Αράχνη.. Kαι εδώ ποιο γράμμα είναι;
Ν: eem uu aaa ((τραγουδάει))
Μ: Έλα.
Ν: eðo lei
Μ: Τι λέει εδώ;
Ν: ðjavase
Μ: Σε κάθε περίπτωση μέτρησε και βάλε σε κύκλο τον αριθμό που ταιριάζει και μετά χρωμάτισε τις εικόνες. Εδώ;
Ν: pul’aaa
Μ: Πουλιά. Πόσα πουλιά;
Ν: pedeee
M: Εδώ;
Ν: balon’aaa
Μ: Πόσα μπαλόνια;
Ν: en’a
Μ: Εδώ;
Ν: luluzjaaa
Μ: Πόσα λουλούδια;
Ν: etsi
Μ: Εδώ;
Ν: eee petaluðees
Μ: Πόσες;
Ν: em oxtooom
Μ: Εδώ;
Ν: kotes teseris
Μ: Και εδώ;
Ν: x’ines efta
Μ: Εφτά. Έλα.. και το τελευταίο;
Ν: ox’i ðen ine telefteo
Μ: Ε κουράστηκα δε θα τα πούμε όλα τώρα.
Ν: olaaa eγo eγo
Μ: Και αυτό;
Ν: eðo
Μ: Αυτή είναι η;
Ν:
Μ: Πρωτομαγιά.
Ν: protomaja?
Μ: Ναι.
Ν: k’ eðo
Μ: Και τι δείχνει;
Ν: ðen tsero
Μ: Έλα πώς δεν ξέρεις;
Ν: θelo na me paris agalitsa… agalitsa
Μ: Ναι εδώ δείχνει ένα κοριτσάκι, τι κάνει;
Ν: mazevi luluðja?
Μ: Ναι.
Ν: i petaluðes?
Μ: Λουλούδια. Στο κεφάλι της τι έχει;
Ν: luluðja?
Μ: Τι έχει;
Ν: i petaluða?
M: Λουλούδια στο κεφάλι.