Αριθμός συνομιλίας: | 66 |
Συλλογή υλικού: | Ερευνήτρια 1 (θεία νηπίου) |
Απομαγνητοφώνηση: | Ερευνήτρια 2 Σ. Πα-Πα |
Συμμετέχοντες: | Νήπιο, Ερευνήτρια 1, Μητέρα νηπίου |
Φύλο νηπίου: | Αγόρι |
Ηλικία νηπίου: | 3 ετών και 11 μηνών |
Χώρος: | Σαλόνι σπιτιού της θείας του νηπίου |
Τόπος διαμονής: | Αθήνα |
Πλαίσιο: | Συζήτηση εν ώρα παιχνιδιού. Η Ερευνήτρια , στο μεγαλύτερο μέρος της ηχογράφησης συζητάει ελεύθερα με το νήπιο ενώ παίζουν με δύο επιτραπέζια παιχνίδια. Επομένως, πρόκειται για Ελεύθερη παρατήρηση με εξαίρεση ορισμένα αποσπάσματα που η Ερευνήτρια κάνει ερώτηση στο νήπιο και εκείνο απαντάει |
Ημερομηνία καταγραφής: | 6-Νοε-2017 |
Διάρκεια: | 14’12’’ |
Κωδικός: | 66m3.11MLU2017 |
Σύμβολα συμμετεχόντων: | Ν, Ε, Μ |
Ε: Ορίστε.
Ν: t(i) ex’i meθ(a)?
Ε: Για άνοιξε το.
Ν: ðe bol’o
Ε: Για άνοιξέ το. Σκίσ’ το. Χαρτί είναι.
((Το νήπιο προσπαθεί να σκίσει το περιτύλιγμα του επιτραπέζιου))
Ν: ti ex’i meθa?
Ε: Δεν ξέρω, άνοιξέ το. Ο ξάδελφός σου το πήρε δώρο.
Ν: px’o(s)?
Ε: Ο μικρός. Αυτός που είχες γνωρίσει. Την προηγούμενη φορά. Ο γιος μου. Δεν τον θυμάσαι;
Ν: ti ex’i meθa?
Ε: Άνοιξέ (το).
(4) ((Το νήπιο σκίζει κι άλλο το περιτύλιγμα.))
Ε: Τι είναι αυτά;
Ν: ðe kθel’ο
Ε: Είναι παιχνίδι. Κι αυτό παιχνίδι είναι
Ν: k’ita ((κάνει γκριμάτσα))
M: ((γελάει))
Ν: bu uuu
Ε: Λοιπόν να τ’ ανοίξουμε να σου εξηγήσω πώς παίζονται;
Ν: ne.
Ε: Θέλεις;
Ν: pos peðode?
Ε: Λοιπόν αυτό εχ… Είν’ ένα κουτάκι που, τι έχει μέσα; Αυτό ξέρεις τι είναι;
Ν: ox’i
Ε: Ειν… Είναι καρεκλίτσα. Λοιπόν έχει πολλές καρεκλίτσες κι εσύ πρέπει να τις βάζεις τη μία πάνω στην άλλη και να κάνει τι; Ισορροπία. Σαν πύργο δηλαδή να φτιάξεις.
Ν: jati?
Ε: Παιχνίδι είναι.
Ν: KUKUVA
Ε: Κουκουβά. Να τ’ ανοίξουμε;
Ν: ne.
Μ: Μα πρέπει να το φτιάξετε.
Ν: ðe ksel’o. aθ aθ ftx’akθο ena sx’ðeio e?
Ε: Ό, τι ό, τι σχέδιο θες. Αρκεί να μην πέσουνε κάτω
Ν: jati?
Ε: Γιατί θ(α) θα τελειώσει το παιχνίδι. ΓΙΑ ΕΛΑ…Λοιπόν
Ν: θa spasune ?
Ε: Δε σπάνε. Είναι πλαστικά, μπράβο. Για βάλε τώρα άλλη καρεκλίτσα από πάνω.
Ν: ðe bol’o na to ftx’aksο etsi?
Ε: Ναι όπως θες. Να και έτσι μέσα. Κοίτα να, έτσι. Όπως θες τα βάζεις. Για βάλ’ τα.
Ν: ates m ajesune. θelo na pekθο eðo k’ eðo
Ε: Εκεί θες να παίξεις;
Ν: ne.
Ε: Ωραία για παίξε εκεί.
Ν: anikse mu k’e ata
Ε: Αυτό είναι άλλο παιχνίδι. Παίζεται διαφορετικά, θα σου πω.
((η ερευνήτρια 1 ανοίγει το παιχνίδι))
Ν: a ato ine pu to kanume etsi mi pesi ?
Ε: Όχι αυτό δε α… Θα σου πω μετά πώς είναι. Για βάλε τις καρεκλίτσες τη μία πάνω στην άλλη. (Βάλ’) τα δω πάνω. Τι χρώμα είναι αυτό;
Ν: px’o?
Ε: Αυτό.
Ν: bje
Ε: Μπράβο. Αυτό;
Ν: px’asino
Ε: Πράσινο.
Ν: ato?
Ε: Αυτό;
Ν: kok’ino
Ε: Κοίτα εγώ πώς τα βάζω.
Ν: ekθi ine?
Ε: Βάλε συ από πάνω άλλο.
Ν: ðe kθel’ο ftx’akθto eθi k’e
Ε: Όπως ε… Όπως εσύ τις βα….Όπως θες τις βάζεις. Κοίτα. Φτιάχνουμε πύργο απ’ τις καρέκλες. Για βάλ’ τα. Μία εσύ, μία γω.
Ν: (xm) ðe kse(l)o eγο
Ε: ιιι… Έπεσε. Πάμε πάλι απ’ την αρχή. Πάμε.
Ν: aαα as ftx’aksu ena tx’apezak’i eðo
Ε: Ναι
Ν: eðo… eðoοο ine enas pakoθs?
Ε: Ναι
Ν: ine ojeo e?
Ε: Ναι καρεκλίτσες.
Ν: e ato θa to tx’apeðak’i eðo e?
Ε: Ναι και τι θα ακουμπάνε εκεί;
Ν: k’e to vazis ena apo to alo eðo px’o koda
Ε: Ναι
Ν: k’e k’e to alo eðo. ja ftx’akse to k’e θi
Ε: Έλα
Ν: ox’i px’o eðo. px’o eðo θstin oja. ine poji ojeo?
Ε: Ναι
Ν: θa k’e se(n)
Ε: Πόσα παιδάκια μπορούν να κάτσουν στις καρέκλες; Για μέτρησε τις καρέκλες.
Ν: ena peðak’i ena peðak’i ena peðak’i pol’a peðak’a
Ε: Πολλά παιδάκια, όπως στο σχολείο ε;
Ν: ne.
Ε: Κάθεστε όλα μαζί;
Ν: ne. k’ita
Ε: Nαι;
Ν: ja ftx’akse eθi ena.
Ε: Να. Θα βάλω και εγώ από δω
Ν: al’a θa pesi plosex’e
Ε: Ναι
Ν: vazis ena
Ε: ιιι… Έπεσε.
Ν: vazis ena apo meθa
Ε: Ναι
Ν: k’ ena apo ð… apo ðo
Ε: Χωράνε όλες;
Ν: ne na to kroksis eksi ((δηλ. ‘σπρώξεις έτσι’)) xojane ne θa tis fakso γo
Ε: Για φτιάξ’ τες. Βάλε και καμία από πάνω.
Ν: ox’i ðe beni etsi to to peniði. vazis ena eðo paaano
Ε: Ναι
Ν: vaziθ ena eðo apo tin ali kajekla pano
Ε: Ναι.
Ν: na katsi ojea
Ε: Ναι
Ν: vaziθ e mia kajekla… apo eðo
Ε: Ναι.
Ν: vaziθs mia…kajekla apo eðo k’e ine ojeo . IΝΕ ΟJΕΟ?
Ε: Ωραίο δεν είναι;
Ν: ne
Ε: Τις έβαλες όλες τις καρεκλίτσες.
Ν: ine pati?
Ε: Πάρτι με τις καρέκλες;
Ν: ne
Ε: Ναι ε; Για πες μου στο σχολείο τι παιχνίδια παίζετε;
Ν: anikse k’e (t)elo na ta vajo ena eðo na ine px’o ojeo
Ε: Πιο ωραίο;
((Η ερευνήτρια 1 ανοίγει κι άλλο παιχνίδι))
Ν: ja ðosta po
Ε: Λοιπόν αυτό…Κοίτα πώς παίζεται. Το πατάς εδώ κοίτα. Και έφυγε… Μακριά
Ν: px’o pataθ?
Ε: Ε; Εδώ εδώ το πατάς. Εδώ.
Μ: Θα πάει πιο μακριά;
Ε: Τακ. Το πατάς και φεύγει. Για πάτα το. Σα σφεντόνα.
Μ: οoo
Ε: Κατάλαβες; Έλα για πάτα κι αυτό
((το νήπιο το πατάει και το παιχνίδι πετάγεται))
Ε: Να το.
Μ: Πάτα το.
Ε: Είδες;
Ν: ato borume na to k kanume
Ε: Πάμε ξανά απ’ την αρχή. Αλλά θα μου πεις τι παιχνίδι παίζετε στο σχολείο;
Ν: ena
Ε: Ζωγραφίζετε;
Ν: k’e toa. θa ftx’aksume alo peniði
Ε: Ναι.
Ν: x’i
Ε: Ζωγραφίζετε στο σχολείο;
Ν: k’ita mi mijas n na ftx’akso kati θel’o
Ε: Για φτιάξε. Μετά όμως θα σου κάνω ερωτήσεις ε;
Ν: m… K’E ta peksume e?
Ε: Και θα παίξουμε.
Ν: k’ita el’i ti boro na kano
Ε: Ναι;
Ν: ena eðo koda… vazis ena eðo ALO peniði ine
Ε: Ναι.
Ν: k’ita ti peniði ine. k’ ena eðo ine ol’eo peniði ox’i ask’imo. ine ena eðo. koda
Ε: Ναι
Ν: ine ena eðo koda… ine ena eðo koda
Ε: Πολλές πράσινες όμως δεν έχει; Δεν πρέπει να βάλουμε και λίγες κόκκινες και λίγες μπλε;
Ν: ne eval’a mia ble mia bje
Ε: Και δύο κόκκινες. Για βάλε και τις και απ και άλλες, να έχει και πιο πολύ χρώμα.
Ν: k’e bje?
Ε: Ναι
Ν: (e)val’a poji k’e ato na mi to px’aθis
Ε: Θα σου πιάσω και τη μύτη όμως έτσι ((γελάει))
Ν: na sti kopso k’ eγο?
Ε: ((επιφώνημα)) Μην την κόψεις. Θα μου την πιάσεις
Ν: θa spaθti?
Ε: Όχι δε σπάει. Δε σπάει… Πώπω πώπωωω… Σα δαγκάνες είναι αυτά ε;
Ν: pu
Ε: Που’χουν τα καβουράκια. Δεν είναι σα δαγκάνες;
((ακούγεται ο ήχος από τα αντικείμενα που μοιάζουν με δαγκάνες))
Ν: in sa ta kavujak’a?
Ε: Ναι
N: k’ita
Ε: Λοιπόν, για πες μου, ποιος πώς το λένε τον καλύτερό σου φίλο;
Ν: eεε θemi.
Ε: Και τι παίζετε; Τι παιχνίδια παίζετε;
Ν: xal’a peniðja pu ðe da kseris esi.
Ε: ((επιφώνημα έκπληξης)) Επειδή είμαι μεγάλη δεν τα ξέρω;
Ν: ne.
Ε: Θα με μάθεις κανά παιχνίδι;
Ν: pezo ato… pezo ato ta kano etsi. ex’is ksitx’as pu ta px’ani etsi k’e kani etsi.
k’e meta apo tis kajekles to patas ato pao
Ε: Και πετάγεται η καρέκλα.
Ν: k’ eγx’ete k’e petai eðo k’ eγx’ete blos ta eðo iðes?
Ε: Το είδα το είδα
((ακούγεται ο ήχος από τα αντικείμενα που μοιάζουν με δαγκάνες))
Ν: exo k’ al’a pu ðe ta kseis esi
Ε: Δε μου λες, ζωγραφίζεις;
Ν: k’ita
Ε: Ζωγραφίζεις στο σχολείο;
Ν: vazis ena eðo… k’ita pos ti to ef ekana.
Ε: Ναι μπράβο! Δε κουράστηκες απ’ το ταξίδι; Ε;
Ν: γuau ina poji ojeo?
Ε: Δεν κουράστηκες απ’ το ταξίδι;
Ν: ox’i
Ε: Όχι ε;
Ν: ox’i
Ε: Αύριο πού θα είσαι;
Ν: sto spiti mu
Ε: Στο σπίτι σου. Πού είν’ το σπίτι σου; Μακριά από δω ε;
Ν: sti kapato ine
Ε: ((γελάει))
Ν: oοο k’ita pos to ftx’ano ena ÐIO k’ita… k’e vazo ti sakul’a apo pano
Ε: Και τη σακούλα από πάνω. Θα μου πεις για το σχολείο σου; Πώς τη
λένε τη δασ
Ν: epese
Ε: Δεν πειράζει. Η δασκάλα σου είναι καλή;
Ν: ne
Ε: Ε; Σας μαθαίνει πολλά πράγματα;
Ν: as ftx’aksume eðo mesa kati
Ε: Αμ άμα τα βάλουμε μέσα δε θα πέσουνε. Ε;
Ν: k’ita m… el’i ti bo(r)o na kano. θa ftx’aks
Ε: Μπράααβο.
Ν: θa ftx’aksum ena apo e to epta. ena eðo
Ε: Να βάλω και γω;
Ν: ne. bloθta bloθta ena tx’apezak’i ta ine
Ε: Μμμ
Ν: meta otan θa to tejosume na na to kanume meγalo meγal’o eee?
Ε: Ε ναι.
Ν: ato θa to xume ja trapezi. ðe teosame px’o pol’i… ko… ena. ine alo peniði?
Ε: Ναι άλλο.
Ν: poli ojeo in ato e?
Ε: Ναι
Ν: ep eptixoθ apo eðo ðe ta to fx’aname ama ðe to fenes e?
Ε: Ναι ναι ε βέβαια δε θα το φτιάχναμε .
Ν: ine poji o. pol’i poji ojeo?
Ε: Πάρα πολύ ωραίο είναι. Εμένα μου αρέσει πολύ, εσένα;
Ν: k’ita pu to vaziθ. apotix’ia. ine poji iji … eðo peja
Ε: Ναι.
Ν: k’ita.
Ε: Θα το πάρεις μαζί σου το παιχνίδι και θα με θυμάσαι;
Ν: mmm ((κουνάει το κεφάλι του καταφατικά))
Ε: Μμμμ ((κουνάει το κεφάλι της καταφατικά))
Ν: k’ita pos to fx’aksa
Ε: Κοίτα και εγώ πώς την έβαλα.
Ν: poθ?
Ε: Προς τα μέσα και κοιτάει. Τελειώσαν όλες οι καρεκλίτσες;
Ν: ((κουνάει το κεφάλι του καταφατικά)
Ε: Τις βάλαμ’ όλες;
Ν: ((κουνάει το κεφάλι του καταφατικά))
Ε: Είμαστε πολύ καλοί.
Ν: k’ita. ena. metx’a tes.
Ε: Εσύ δεν ξέρεις να μετράς;
Ν: ne e
Ε: Για πάμε.
Ν: E…
Ε: Ένα.
Ν: ena ðio tx’ia pede… eksi epta. pol’es e?
Ε: Πολλές.
Ν: na to l’iksume?
Ε: Ρίξ’ το.
((το νήπιο ρίχνει αυτό που είχαν φτιάξει με τις καρέκλες))
Ε: Πώωωω πω. Να το ξαναφτιάξουμε τώρα
Ν: na paro ta psaliðja?
Ε: Τις δαγκάνες;
Ν: mm k’ita ti boro na kopso. k’ita… k’ita
Ε: Τι είναι αυτό;
Ν: alopl’ano
Ε: Αεροπλάνο, μ’ αυτό πήγες στη Ρουμανία;
Ν: ox’i (2) me al’o, meγalo.
Ε: Πολύ μεγάλο ε;
Ν: ne itan. ela na θto ðikso poso itan
((το νήπιο σηκώνεται όρθιο και ανοίγει διάπλατα τα χέρια του))
Ν: ena toθo tejastio
Ε: Ναι
Ν: pu ex’i k’e meγaja ftel’a. k’ita aftos ti ekane
((το νήπιο δείχνει στην ερευνήτρια 1 κάτι στο οποίο απεικονίζεται ένας άνδρας/ζογκλέρ που καταπίνει φωτιά))
Ε: ((επιφώνημα)) Πώπωωωω με τις φωτιές. Αυτό είναι επικίνδυνα όμως. Ε;
Ν: jati?
Ε: Τι γιατί; Η φωτιά δεν είναι επικίνδυνη; Παίζουμε με τη φωτιά;
Ν: ne.
Ε: Όοοχι ποτέ.
Ν: atos to pezi o vjakas e?
Ε: Αυτός.
Ν: k’ita pos atos
Ε: Είναι επικίνδυνο αυτό
Ν: tx’oi ti fotx’a
Ε: Τρώει τη φωτιά ναι.
Ν: kam ok’ei
Ε: Να δω τα δοντάκια σου εσένα. Άνοιξε το στόμα σου.
Ν: k’ita pos ine θa nitaiða me ta. θan to baman
((το νήπιο ανοίγει το στόμα του))
Ε: ((επιφώνημα))
Ν: etsi px’ano tus kakus k’ita. ((κάνει γκριμάτσα)) aaauuuf
Ε: Πώπω ντε. ((γελάει)) έχεις με τα δόντια. ((γελάει))
Ν: k’ita pos to kano apo k’i. ((κάνει την ίδια γκριμάτσα σε προφίλ)) aaauuu
Μ: Φτάνει τώρα αυτό.
Ε: Βρε συ, βρε συ
Ν: ((γελάει)) k’ita pos θa se ðagoso .
Ε: Όχι όχι δε θέλω να με δαγκώσεις.
Μ: ((Γελάει))
Ν: ((Γελάει))
Ε: ((Γελάει))
Ν: k’ita pos ðagono to kuti.
Ε: Όχι το κουτί θα το χαλάσεις. Όχι
Ν: ato?
Ε: Είναι βρώμικο… Μόνο όταν είναι να τρώμε δαγκώνουμε.
Ν: ti?
Ε: Όταν τρώμε δαγκώνουμε.
Ν: k’ita. ((ανοίγει το στόμα)) aaa
Ε: ((γελάει))
Ν: ((γελάει))
Ν: na su kopso to ðatijo?
Ε: Όχι να μην το κόψεις. Το θέλω.
Ν: ðen ta to
Ε: Πώς θα πιάνω το παιδάκι μου μετά εγώ; Ε; Πώς θα το πιάνω το παιδάκι μου;
Να κόψεις το δικό σου δακτυλάκι. Ε;
((το νήπιο δαγκώνει το δάκτυλο του))
Μ: Δεν πονάς;
Ν: ðe bonao
Ε: Δεν πονά; Δε θα πονέσω δηλαδή;
Ν: οx’i.
Ε: οoo
Ν: k’ita eγο exo etsi
Ε: Να σου δώσω ένα φιλί; Εεεε;
Ν: ((αρνητικό επιφώνημα))
Ε: Ε;