Αριθμός συνομιλίας: | 22 |
Συλλογή υλικού: | Ερευνήτρια Αλ. Π-Ε |
Απομαγνητοφώνηση: | Ερευνήτρια Αλ. Π-Ε |
Συμμετέχοντες: | Νήπιο, Ερευνήτρια |
Φύλο νηπίου: | Αγόρι |
Ηλικία νηπίου: | 5 ετών |
Χώρος: | Προαύλιο δημοτικού σχολείου |
Τόπος διαμονής: | Μεγαλόπολη |
Πλαίσιο: | Ελεύθερη συζήτηση με βάση την καθημερινότητα και το περιβάλλον του νηπίου |
Ημερομηνία καταγραφής: | 7-Ιουν-2016 |
Διάρκεια: | 15’02” |
Κωδικός: | 22m5MLU2016 |
Σύμβολα συμμετεχόντων: | Ν, Ε |
Ε: Την κυρία σου πώς τη λένε;
Ν: k’ia maria.
E: Ναι.
Ν: mono atin exo.
E: Μόνο αυτήν έχεις; Την αγαπάς καθόλου;
Ν: e ne.
E: Ε, ναι ε; ((γέλια)) Δε μου λες, έχεις πάει καθόλου στη θάλασσα;
Ν: ((κουνάει αρνητικά το κεφάλι))
Ε: Όχι;
Ν: jati ine kria.
E: Είναι κρύα ακόμα, ναι. Γαργαλιέσαι καθόλου; ((το γαργαλάω στην κοιλιά))
Ν: ((γελάει))
Ε: Ε; Λιγάκι; Για πες μου, θα πας διακοπές φέτος;
Ν: mm ne.
E: Πού;
N: to kalok’eri .
E: Πού;
Ν: sta vunak’a.
Ε: Πού;
N: sti θalasa:
E: Ναι…
Ν: mm na kolibiso.
Ε: Ξέρεις να κολυμπάς;
Ν: mm ((εννοεί ναι))
E: Καλά ή λίγο;
Ν: pa(r)a poli.
E: Με μπρατσάκια ή χωρίς;
Ν: emm… ((μασάει τσίχλα)) oi b(r)atsak’a
E: Όχι μπρατσάκια; Ο αδερφός σου;
Ν: pos o lene?
Ε: Πώς τον λένε;
Ν: x(r)isto.
E: Και κολυμπάει με μπρατσάκια ή χωρίς;
Ν: xo(r)ix’
E: Χμμ… Ποιος σου έμαθε;
Ν: ti?
Ε: Να κολυμπάς.
Ν: kalenas.
E: Μόνος σου; Δεν το πιστεύω αυτό. Εγώ δεν ξέρω. Δεν ξέρω εγώ να κολυμπάω. Πώς γίνεται να μπορείς;
Ν: benume mesa s(t)o ban’o.
E: Μέσα στο μπάνιο; Και τι κάνουμε;
Ν: kanume ban’o.
E: Μέσα στη θάλασσα.
Ν: ne
E: Αα, μάλιστα. Μμμ… ((τον πειράζω στην κοιλιά)) Γαργαλιέσαι λίγο;
Ν: ((γελάει))
Ε: Πού είναι ο αδερφός σου τώρα;
Ν: s(t)o spiti
E: Στο σπίτι; Και τι κάνει;
Ν: θa pai se mia k’iria
E: Τι κυρία;
Ν: ((μασάει τσίχλα και ταυτόχρονα περνάει ένα μηχανάκι)) … emm…
E: Τι κυρία είναι αυτή;
Ν: θa pai se mia k’iria me ti mama k’ eγo … θa katso s(t)o spiti.
E: Μόνος σου;
Ν: me to baba
E: Aαα, και τι θα κάνεις; Θα παίξεις εκεί;
Ν: ((βήχει))
Ε: Εε;
Ν: ek’i ine ((δείχνει προς το σπίτι του))
E: Εκεί μένεις;
Ν: ne
E: Δηλαδή δεν είναι μακριά το σπίτι σου;
Ν: iða ek’i ( ) k’ eðo pera ine to spiti mu.
E: Ααα, δηλαδή δε μένεις πολύ μακριά.
Ν: ((κουνάει αρνητικά το κεφάλι))… meno koda.
Ε: Μένεις κοντά. Και κοντά στο σχολείο.
Ν: ne
E: Ααα…
Ν: exo k’ ena… k’e ton oðiγo maji
E: Ποιον οδηγό;
Ν: to adoni
E: Τι είναι ο Αντώνης; Τι οδηγάει;
Ν: oti me ti d(z)eni oðiγai
E: Με ποια;
Ν: me ti d(z)eni.
E: Ποια είναι αυτή;
Ν: o leofoioo
E: Το λεωφορείο;
Ν: ne. ee me to leofo(r)io.
E: Τι χρώμα έχει το λεωφορείο σου;
Ν: eee aspro, k’itrino, ble, potokali, aspro, k’itrino, mm …potokalii.
E: Nαι.
N: ble
E: Ναι.
Ν: emmm k’e aspro
E: Ααα, έχει πολλά χρώματα δηλαδή. Ποιο σου αρέσει περισσότερο;
Ν: ((βήχει)) mm i takx’i k’e to leoforio.
E: Ποιο;
Ν: i taksi k’e to leoforio afto mu aresi.
E: Μμμ, μάλιστα. Δεν κάθεσαι σε θρανίο στο σχολείο;
N: en exume θranio.
E: Είμαστε μικρό σχολείο, πες μου. Ε; Είστε μικρό σχολείο ακόμα;
Ν: ne
E: Δε μου λες, βγαίνετε και διάλειμμα ε;
Ν: mm ox’i… vjenume k’e stis kun’es ox’i jalima
E: Πού έχει κούνιες; Εδώ; ((του δείχνω απέναντι στο δημοτικό σχολείο, όπου στεγάζεται και το νηπιαγωγείο που πηγαίνει))
Ν: sto sxolio.
E: Αλήθεια;
Ν: ekso.
E: Έξω; Μάλιστα. Και τι… ((με διακόπτει))
Ν: mia eðo mia apo k’i, mia eðo mia apo k’i.
E: Σε ποια κάνεις εσύ;
Ν: e s(t)in ali k’e apo k’i.
E: Και στην άλλη και απο κει… Μάλιστα. Εμμ, και μετά θα πας να παίξεις με τον μπαμπά;
Ν: ((κουνάει αρνητικά το κεφάλι)) ine malos o babas.
E: Τι;
Ν: ((παύση))
Ε: Για πες μου τι είπες ξανά.
Ν: o babas ine meγalos.
E: Είναι μεγάλος ο μπαμπάς; Και τι πειράζει;
Ν: tosos! ((δείχνει ψηλά με το χέρι του, παριστάνωντας πόσο ψηλός είναι ο μπαμπάς του))
Ε: Τόσος; Εσύ πόσος είσαι;
Ν: tosos ((δείχνει με τα δάχτυλά του ότι είναι πολύ μικρούλης))
Ε: Tόσο μικρούλης είσαι; ((με έκπληξη))
Ν: ((γελάει)) ox’i toso ((αλλάζει το μέγεθος που έδειξε πριν με τα δάχτυλά του σε πιο μεγάλο))
Ε: Να σου πω δε μου είπες πόσο χρονών είσαι.
Ν: emm ime… PEDE!
E: Πέντε; Αλήθεια; Αα, είσαι πολύ μεγάλος δηλαδή.
Ν: θa pao liγo sto sxolio pu pao k’e meta pao eðo. ((δείχνει το δημοτικό))
Ε: Θα πας στο δημοτικό.
Ν: ne
E: Ξέρεις πώς τη λένε την τάξη που θα πας;
Ν: ne
E: Πώς τη λένε;
Ν: mmm… SXOLIO.
E: Πώς όμως;
Ν: emm sxolio.
E: Σε ποια τάξη;
Ν: eðo θa pao.
E: Αα, το ξέρεις ότι τη λένε πρώτη δημοτικού;
Ν: mm.
E: Ο αδερφός σου πού πάει; Tι τάξη πάει;
Ν: eðo s afto to sxolio pai.
E: Αλλά δε θυμάσαι τι τάξη;
Ν: sxοlio
E: Μήπως πάει δευτέρα ή τρίτη;
Ν: opos ipe i mama tora pai eðo
E: Aα μάλιστα. Θέλεις να μου πεις ποιο είναι το αγαπημένο σου παιχνίδι;
Ν: ne.
Ε: Για πες μου
N: pemobil
E: Ποιο;
Ν: pemobil vasil’as.
E: Πλεϊμομπίλ βασιλιάς;
Ν: to pemobil m aresi k’ o vasil’as mu aresi.
E: Α, τι είναι ο βασιλιάς;
Ν: vasil’as.. eee.. meγalo.
E: Δηλαδή τι κάνεις σε αυτό το παιχνίδι για πες μου; Να ξέρω κι εγώ.
Ν: (ð)en exo tetx’o pexniði apla to ksero.
E: Αα, απλά το ξέρεις. Με τον αδερφό σου τι παίζεις περισσότερο;
Ν: pezume.
E: Τι;
Ν: epiði ix’e pari e(n)a kruasan to ix’e vali pano to tapeji k’e … tu epese k’ espase meta.
E: Τι; Δεν κατάλαβα.
Ν: espase to kruasan to vala pano sto kruasan k’ epese kato.
E: Το κρουασάν;
Ν: ne.. OX’I to tablet.
E: Αα, έχεις και τάμπλετ;
Ν: ((βήχει)) tu xristu itan k’ espase… ix’e pexnija
E: Ωχ, κατάλαβα. Δηλαδή κάτσε. Το αγαπημένο σου παιχνίδι είναι στο τάμπλετ;
Ν: en itan ðiko mu. emena i fotini mu pire ena tablet.
E: Ποια είναι η Φωτεινή;
Ν: nona.
E: Νονά σου;
Ν: ne.
E: Την αγαπάς καθόλου;
Ν: em para poli poli.
E: Πάρα πολύ πολύ; ((γελάω)) Ωραία. Μμ, τι άλλο θα μου πεις;
Ν: ((δε μιλάει))
Ε: E; Βαρέθηκες;
Ν: ox’i apla mirizun ta skupija
E: Μυρίζουν τα σκουπίδια; Ποια σκουπίδια απ’όλα; Εκείνα;
Ν: ne ta skupiðja.
E: Τα σιχαίνεσαι; Θες να πάμε να κάτσουμε πιο κει;
Ν: pu?
Ε: Πιο κει στη μάντρα.
Ν: ek’i? ((δείχνει πιο πέρα))
Ε: Ναι. Για να μη σου μυρίζουν.
Ν: k’ ek’i omos mirizun.
E: Κι εκεί μυρίζουν;
Ν: ne.
E: Ωχ… Tι πρέπει να κάνουμε γι’ αυτό;
Ν: ((δε μιλάει και κοιτάζει κάτι στο πόδι του))
exo k’ alon ena filo.
E: A, για πες μου γι’ αυτόν.
Ν: k’ ena k’ ena k’ ena k’e ti fili mu ek’i
E: Αυτή είναι φίλη σου εκεί; Και πώς τη λένε;
Ν: me ti sofia mazi ((και δείχνει ένα κοριτσάκι που περνάει πάνω σε ένα ποδήλατο))
E: Ποια είναι αυτή; Πώς τη λένε τη φίλη σου;
Ν: i adriana.
E: Πώς; Αντριάννα;
Ν: ne.
E: Θα τη χαιρετήσεις;
Ν: tin exo x’eretisi xil’a xron’a
E: Δεν την ξαναχαιρετάς δηλαδή;
Ν: xil’a xron’a
E: Έχεις κι εσύ ποδήλατο;
Ν: ne
Ε: Σαν αυτήν;
Ν: ox’i ijo
E: Τι χρώμα;
Ν: ox’i ijo
E: Ε; Για πες.
Ν: eemmm
E: Τι χρώμα έχεις ποδήλατο;
Ν: eemmm
E: Δεν έχεις ποδήλατο;
Ν: exo.
E: Τότε γιατί δε μου λες τι χρώμα έχει; Μήπως είναι μπλε;
Ν: ex’i… ine olo ine olo ine olo ine olo tetx’o xroma… ine olo tetx’o
((το επαναλαμβάνει πολλές φορές γιατί προσπαθεί να ανέβει στη μάντρα που είναι δίπλα μας))
Ε: Θες να σε ανεβάσω στη μάντρα;
Ν: boro n anevo.
E: Μπορείς;
Ν: ne.
E: Είσαι μεγάλος. Θα μου πεις τι χρώμα είναι αυτό; ((του δείχνω το παντελόνι του))
Ν: ble.
E: Κι αυτό;
Ν: mm aspro?
Ε: Αυτό είναι άσπρο; ((επειδή αυτό που του δείχνω δεν είναι άσπρο ξαφνιάζομαι))
Ν: ti ine?
Ε: Τι είναι αυτό;
Ν: ine aspro?
Ε: Μήπως αυτό είναι άσπρο;
((και του δείχνω κάτι άλλο που όντως είναι άσπρο))
Ν: ne.
E: Κι αυτό μήπως είναι κάτι άλλο; ((του ξαναδείχνω το αρχικό χρώμα))
Ν: mm ti x(r)oma in(e)?
Ε: Για σκέψου.
Ν: k’ afto ine apro, k’ afto, afto ((δείχνει πολλά σημεία πάνω του που είναι άσπρα))
Ε: Δε μου λες κάτι άλλο. Ποιον αγαπάς πιο πολύ; Τη μαμά ή τον μπαμπά;
Ν: to xristo k’e to baba.
E: Τη μαμά δεν την αγαπάς;
Ν: mm tin aγapao. k’e to xristo.
E: Έχεις πάει καθόλου στην πλατεία να παίξεις;
Ν: ne me to poðilato mu.
E: Ναι; Πιο πολύ σ’ αρέσει να πηγαίνεις στην πλατεία ή στις κούνιες;
Ν: k’e stis kun’es k’e stin platia.
E: Αχά… Που έχει κούνιες εδώ;
Ν: sti peðik’i xara ek’i.
E: Κάνεις και τσουλήθρα;
Ν: ame. ((πάει να πει κάτι αλλά βήχει))
Ε: Μη μου πεις ότι κρύωσες.
Ν: ne kriono. ime arostos.
E: Είσαι άρρωστος; Και βήχεις πολύ; Ποιος σε κόλλησε;
Ν: kanenas ðen ine arostos.
E: Τότε;
Ν: mono eγo ime.
E: Τότε ποιος σε κόλλησε;
Ν: ðe kse(r)o.
E: Θα προσέχεις να μην κολλήσεις και τον αδερφό σου, ε;
Ν: ne.
E: Α, ωραία. Αύριο έχεις σχολείο;
Ν: ne.
E: Tι ώρα θα πας;
Ν: ((βήχει)) ο xristos k’e i mama θa pai sxolio, s afto, otan o xristos etimazete k’e pai sxolio.
E: Δηλαδή τι ώρα;
Ν: eee ton pai o θios.
E: Μήπως πας στις οκτώ;
Ν: ox’i, otan sikonome pao.
E: Και σηκώνεσαι εύκολα το πρωί ή νυστάζεις πολύ;
N: e nistazo liγo ala k’imame.
E: Κουράζεσαι να σηκώνεσαι;
Ν: ox’i.
E: Δηλαδή σου αρέσει το σχολείο ή όχι;
Ν: em m aresi.
E: Τι άλλο θα μου πεις; Θα μου πεις και κάτι άλλο; Τι είναι αυτό που κάνεις τώρα;
((σπρώχνει καποια πεσμένα φύλλα με το πόδι του))
Ν: mazevo ta skupija
E: Α, με τι τα μαζεύεις;
Ν: me ta papuk’a mu.
E: Tι είναι το παπούτσι σου, σκούπα;
Ν: ðen to kano skupa ala kaθarizo.
E: Καλά κάνεις. Τι χρώμα έχουν αυτά; ((του δείχνω κάποια φύλλα))
Ν: afta? prasino, ble, kitrino, aspro.
E: Καφέ;
Ν: ðen ex’i kafe.
E: Δεν έχει καφέ;
Ν: pu ine?
Ε: Nα, αυτό;
N: mm ðe mn’azi me kafe omos.
E: Δε μοιάζει με καφέ;
Ν: ox’i ine alo.
E: Φυλλαράκια είναι, ε;
Ν: eno afto ti ine?
Ε: Τι χρώμα είναι;
Ν: afto nomizo ine aspro, i ble i k’itrino.
E: ((γελάω γιατί δεν είναι τίποτα απ’ όλα αυτά))
Τώρα δεν κρυώνεις;
Ν: ts ((=όχι))
Ε: Πού κρύωσες όμως και βήχεις;
Ν: otan imun mes to spiti kriosa.
E: Μες το σπίτι κρύωσες;
Ν: ox’i.
E: Δε μου λες, πας τίποτα άλλο εκτός από σχολείο; Πας, ξέρω γω, μπάσκετ, ποδόσφαιρο;
Ν: ox’i.
E: Τίποτα; Τι σου αρέσει να κάνεις, όταν είσαι μέσα στο σπίτι;
Ν: mm na pezo, na k’imame.
E: Τι να κάνεις;
Ν: na pezo k’e na k’imame. ((πιο δυνατά))
Ε: Zωγραφίζεις καθόλου;
Ν: ne.
E: Πλαστελίνες;
Ν: (ð)en exo.
E: Δε σου αρέσουν ή δε θέλεις;
Ν: ðe θelo… ðen exo.