Αριθμός συνομιλίας: | 18 |
Συλλογή υλικού: | Ερευνήτρια Αν. Οι. |
Απομαγνητοφώνηση: | Ερευνήτρια Αν. Οι. |
Συμμετέχοντες: | Νήπιο, Μητέρα νηπίου, Ερευνήτρια |
Φύλο νηπίου: | Κορίτσι |
Ηλικία νηπίου: | 4 ετών |
Χώρος: | Σπίτι νηπίου |
Τόπος διαμονής: | – |
Πλαίσιο: | Ελεύθερη συζήτηση, παιχνίδι |
Ημερομηνία καταγραφής: | 23-Ιαν-2016 |
Διάρκεια: | 13’07’’ |
Κωδικός: | 18f4MLNC2016 |
Σύμβολα συμμετεχόντων: | Ν, Ε, Μ |
Ε: Για πες μου, Ραφαέλα , τι κάνεις;
Ν: kala.
Ε: Καλά είσαι; Μπράβο. Τώρα δεν είχες σχολείο, σαββατοκύριακο, ε;
Ν: mmm ((κουνάει το κεφάλι καταφατικά))
Ε: Πού πας; Νήπια ή σε παιδικό σταθμό;
Ν: sta nipia.
E: Στα νήπια πας; Μπράβο. Και σ’αρέσει;
Ν: mm ((γνέφει καταφατικά))
Ε: Ωραία. Η αδερφή σου;
Ν: i aðelfi mu pai s(e) proti ðimotiku.
Ε: Πρώτη δημοτικού;
Μ: Δευτέρα.
Ε: Δευτέρα; Είναι μεγάλη. Λοιπόν, για πες μου πώς πέρασες τα Χριστούγεννα;
Ν: kala.
Ε: Είχατε στολίσει και δέντρο;
Ν: ne.
E: Με τη μαμά και τον μπαμπά και την…
Ν: ox’i mono me taðelfi mu.
E: Μόνο εσείς οι δύο; Α, μπράβο! Το φτιάξατε ωραίο;
Ν: ne
E: Μεγάλο, ε;
Ν: mm.
Ε: Μπράβο! Ο Άγιος Βασίλης τι σου ‘φερε;
Ν: mefere ðoro ja ( )
Ε: Ναι; Ωραία, κι εμένα μου ‘φερε ένα δωράκι. Λοιπόν, τι θέλεις να κάνουμε τώρα; Θες να ζωγραφίσουμε;
Ν: ((γνέφει καταφατικά))
E: Ωραία, θες να μου λες και τι κάνεις;
Ν: ne.
E: Πάρε εσύ όποιο μαρκαδόρο θέλεις.
((παίρνει τον ροζ μαρκαδόρο))
Ε: Το ροζ σ’ αρέσει;
Ν: ne.
((ζωγραφίζει μια καρδούλα))
Ε: Τι άλλο θα κάνεις;
Ν: ((δεν απαντά))
Ε: Τα ξέρεις τα χρώματα να μου τα πεις; Για πες μου. Αυτό τι είναι;
Ν: mavro.
E: Αυτό;
Ν: mov.
Ε: Αυτό;
Ν: ble.
Ε: E, αυτό;
Ν: γri.
E: Αυτό;
Ν: portoka, ee prasino
Ε: Αυτό;
Ν: portokali.
Ε: Αυτό;
Ν: roz.
Ε: Όχι. Αυτό… Όχι αυτό, αυτό.
Ν: k’itrino.
Ε: Αυτό ροζ, κι αυτό;
Ν: kok’ino.
Ε: Κι αυτό;
Ν: kafe.
Ε: Μπράβο.
((συνεχίζει να ζωγραφίζει))
Ε: Θέλεις να ζωγραφίσω κι εγώ;
Ν: mm
Ε: Τι θέλεις να κάνω;
Ν: ena luluði.
Ε: Ένα λουλούδι; Ωραία. Τι άλλο να κάνω;
Ν: petaluða.
Ε: Τι χρώμα;
((το νήπιο δείχνει το κίτρινο))
Ε: Κίτρινο; Μεγάλα φτερά ή μικρά;
Ν: mikra.
Μ: Τι άλλο θα κάνεις; Άλλο σχέδιο(;)
((Το νήπιο δεν απαντά. Έχει αφοσιωθεί στη ζωγραφιά.))
Ε: Κοίτα τι έχω, έχω και καρτούλες. Θες να παίξουμε με καρτούλες; Λοιπόν, θα σου δίνω εγώ μια καρτούλα και εσύ θα μου λες τι βλέπεις, εντάξει;
Ν: ne.
Ε: Λοιπόν, πάμε να ξεκινήσουμε. Ας πούμε αυτή. Βλέπεις τι έχει η καρτούλα;
Ν: ne.
Ε: Θα μου πεις;
Ν: ena aftok’inito.
Ε: Kι εδώ πέρα πάνω; Bουνό, ε; Kαι τι έχει πάνω το βουνό;
Ν: x’oni.
Ε: Mπράβο! Εδώ πέρα; Είναι κάστρο; E;
Ν: ox’i, ine eklisia.
Ε: Είναι εκκλησία; Kαι τι έχει;
Ν: ex’i ta to xristuli.
Ε: Μπράβο. Tον Χριστούλη τον μικρό και την Παναγίτσα. Εδώ πέρα;
Ν: limni.
Ε: Και βλέπεις και βουνά γύρω. Εδώ τι να ‘ναι;
Ν: spitx’a.
Ε: Λες να ‘ναι χωριό; Κι αυτός εδώ; Τι κάνει; Κοιτάζει ή βγάζει φωτογραφίες;
Ν: k’itazi.
Ε: Εδώ; Είναι ένα σπίτι, ε; Τι χρώμα είναι;
Ν: mavro, kafe.
E: Καφέ. Για να δούμε κι αυτή. Έχει θάλασσα. Tο βλέπεις αυτό που περνάνε τα αυτοκίνητα; Γεφυρούλα;
Ν: ne.
Ε: Εδώ πέρα; Έχεις δει καταρράκτη; Όχι; Τι τρέχει όμως από το ποτάμι;
Ν: nero.
Ε: Να σου φέρω κι άλλες καρτούλες; Έχω κι άλλες. Περίμενε. Έλα να δούμε εδώ πέρα.
((πάει να σηκωθεί και να φύγει από το δωμάτιο))
Μ: Περίμενε να σου φέρει η Νατάσσα.
Ε: Έχω πάρα πολλές. Διάλεξε εσύ να μου πεις ποια θέλεις.
((το νήπιο δείχνει μία))
Αυτή; Τι είναι;
Ν: ta peðja.
Ε: Παιδιά; Και τι φοράνε;
Ν: stoli.
Μ: Τι βλέπεις, αγάπη μου;
Ε: Είναι πολλά, ε; Τι είναι;
Ν: vuna.
Ε: Με πολλά, τι είναι αυτά τα άσπρα;
Ν: x’on’a.
Ε: Εδώ για πες μου. Έχει κι ένα ζωάκι. Το ξέρεις το ζωάκι;
Ν: aloγak’i.
Ε: Αλογάκι, κουβαλάει παιδάκια. Και περνάει… Aπό τι περνάει το αλογάκι;
Ν: apo ti jefira.
Ε: Μπράβο.Τι άλλο θες να δούμε; Αυτή τι είναι;
Ν: mn’a k’iria.
Ε: Εδώ; Τι είναι αυτά μες στη θάλασσα;
Ν: karavja.
Ε: Καραβάκια. Και έχουν και πανιά;
Ν: ne.
Ε: Ωραία. Είδες τηλεόραση πριν; Μικυ-μάους; Ποιο σ’ αρέσει να βλέπεις;
Ν: to roz panθira.
Ε: Τον Ροζ Πάνθηρα; Αα, ωραίο. Κι εγώ το έβλεπα μικρή. Είχε και την Mπάρμπι. Την είδες; Ποια μπάρμπι σ’ αρέσει;
Ν: ti vasilopula.
Ε: Και ποιο φόρεμα;
Ν: to ble.
Ε: Tο μπλε; Κι εμένα. Θέλεις να μου πεις τι φρούτα τρως;
Ν: fraula.
Ε: Σ’ αρέσει η φράουλα; Τι άλλο τρως;
Ν: axlaði.
Ε: Πορτοκάλι; Τρως;
Ν: ((γνέφει καταφατικά))
Ε: Μπράβο. Τι άλλο; Το καλοκαίρι;
Ν: to kalok’eri troo kapuzi.
Ε: Καρπούζι, ωραία. Το πεπόνι δε σ’ αρέσει;
Ν: ((γνέφει αρνητικά)).
Ε: Γιατί; Είναι πράσινο; Το καρπούζι τι είναι;
Ν: kok’ino.
Ε: Είναι κόκκινο. Και τι έχει μέσα; Έχει και κουκουτσάκια, ε; Τι χρώμα είναι;
Ν: mavra.
Ε: Το καλοκαίρι πας και για μπάνιο ε; Πού πας;
Ν: sti θalasa.
Ε: Κάνεις και βουτιές. Και τι έχεις μαζί σου;
Ν: adiliako.
Ε: Αντηλιακό και τι άλλο φοράμε;
Ν: majo.
Ε: Και τι άλλο για να μη μας χτυπάει ο ήλιος;
Ν: adiliako.
Ε: Στο κεφάλι (;)
Ν: kapelo.
Ε: Και στα μάτια; Τι φοράμε;
Ν: jal’a.
Ε: Γυαλιά. Και έχεις και σωσίβιο ή κολυμπάς μόνη σου;
Ν: kolibao moni mu.
Ε: Mε μπρατσάκια ή χωρίς μπρατσάκια;
Ν: me xoris bratsak’a.
Ε: Ωραία. Εντάξει, Ραφαέλα, αυτά. Τώρα θα πας κάτω;
Ν: ti?
Ε: Θα πας στο σπίτι σου;
Ν: ne.
Ε: Θα φας φαγητό; Kαι θα παίξεις με την αδερφούλα; Τι θα παίξετε;
Ν: k’inijito.
Ε: Κυνηγητό; Εσάς ακούω δηλαδή; Tουκου τουκου τουκου που τρέχετε; Εσένα κυνηγάει ή εσύ την κυνηγάς;
Ν: emena k’iniγai.
Ε: A, και σε πιάνει; Ή κρύβεσαι;
Ν: me px’ani.
Ε: Σε πιάνει; Και μετά;
Ν: meta pao sto baba.
Ε: Πας στον μπαμπά; Και τι κάνει ο μπαμπάς;
Ν: me px’ani.
Ε: Και τι σε κάνει;
Ν: me sikoni.
Ε: Α, και δε σε πιάνει μετά η αδερφούλα. Ωραία. Και μετά τι κάνετε αφού δε σε πιάνει;
Ν: pezume sto ðomatio tis.
Ε: Τι;
Ν: kukles.
Ε: Εσύ πόσες έχεις;
((το νήπιο δείχνει μία με το δάχτυλό του))
Ε: Η αδερφούλα; Κι αυτή μία; ((ξαναδείχνει)) Και μετά τι άλλο παίζετε; Μετά τις κούκλες.
Ν: meta vlepume peðika.
Ε: Έχετε σε CD ή στην τηλεόραση;
Ν: sidi.
Ε: CD ε; Εσένα ποιο σ’ αρέσει πιο πολύ;
Ν: i barbi.
Ε: Η Μπάρμπι, ωραία. Και της αδερφής σου;
Ν: o tom k’e dzeri.
Ε: Μπράβο. Τώρα θα φας φαγητούλι; Έφτιαξε η μαμά; Tι;
Ν: makaron’a.
Ε: Σ’ αρέσουν;
Ν: ne.
Ε: Τι άλλο σ’ αρέσει να τρως; Ποιο είναι το αγαπημένο σου φαγητό;
Ν: fak’i.
Ε: Η φακή; Μπράβο, Ραφαέλα. Άντε καλό μεσημέρι τώρα και μια μέρα θα έρθω να παίξουμε, εντάξει;
Ν: ne.
Ε: Άντε γεια σου.