Αριθμός συνομιλίας:

17

Συλλογή υλικού:

Ερευνήτρια Δη. Πο.

Απομαγνητοφώνηση:

Ερευνήτρια Δη. Πο.

Συμμετέχοντες:

Νήπια (2), Μητέρα νηπίων, Ερευνήτρια

Φύλο νηπίου 1:

Αγόρι

Ηλικία νηπίου 1:

 4 ετών και 6 μηνών

Φύλο νηπίου 2:

Κορίτσι

Ηλικία νηπίου 2:

4 χρονών και 6 μηνών

Χώρος:

Σπίτι νηπίων

Τόπος διαμονής:

Βόλος

Πλαίσιο:

Ελεύθερη συζήτηση

Ημερομηνία καταγραφής:

31-Ιαν-2015

Διάρκεια:

10’

Κωδικός 1

17m4.6MLU2015

Κωδικός 2

17f4.6MLU2015

Σύμβολα συμμετεχόντων:

Ν, Ε, Μ

Ε: Για πες μου, Γιώργο, εσύ πόσο χρονών είσαι;

Ν1: emm

Ε: Πόσο χρονών είσαι?

Ν1: θa rotiso ti mama meta

Ε: Έγινε, εντάξει, για πες μου, τι κάνατε τα Χριστούγεννα;

Ν1: ta x’istujena… a pota piγame se kati filus mas k’e meta k’ irθame k’ eðo

Ε: A, περάσατε καλά;

Ν1: ne

Ε: A, ωραία, ο Άγιος Βασίλης;

Ν1: ne iθe k’e o ajos vasilis

Ε: Ήρθε; Τον γνώρισες;

Ν1: ne ala ðen ton iðame

Ε: Ήρθε και έφερε δώρα;

Ν1: ne ne. me elikoptero

Ε: Α, με ελικόπτερο; Και τι σου έφερε εσένα;

Ν1: mu efere afti tin pista k’e tin ali mu tin eðose. ksafnu mu xaθik’e to jerano k’e ðe liturji to pano k’e to kato. aide more

Ε: Για πες μου, με την αδερφούλα σου είστε αγαπημένοι;

Ν1: meik’es fores me maloni me ktipai me me agoni k’e…

Ε: Εσύ;

Ν1: eγooo

Ε: Κάθεσαι. Πάντως δε μαλώνετε;

Ν1: me maoni poi i sofia

Ε: Ε, εντάξει. Γιατί σε μαλώνει, όμως;

Ν1: ðen exo iðea

Ε: Για πες μου, έχετε σκυλάκι;

Ν1: sk’ilak’i ex’i mia θia mas. ti nana

Ε: Σου αρέσουν τα σκυλάκια;

Ν1: ne

Ε: Εσύ τώρα πας στο νηπιαγωγείο;

Ν1: ox’i pao pronipia

Ε: Κάτσε εδώ τώρα εσύ. Κάτσε. Θα ρωτήσω κάποια πράγματα τον Γιώργο και μετά εσένα, εντάξει;

Ν2: edakθi ((κάθεται στην καρέκλα))

Ε: Έχεις φίλους εκεί;

Ν1: stin ðik’a mas taksi θa exume polous

Ε: Ωραία. Με το χιόνι έπαιξες τα Χριστούγεννα;

Ν1: mono me ti mama kaname x’onanθrοpo kaname sin avli

Ε: Δεν ήταν ωραίο το χιόνι;

Ν1, Ν2: ne

Ε: Για πες μου, τα παραμύθια σου αρέσουν;

Ν1: meik’es fores maresune meik’es fores to vraði ðe ksero ala tora e to siniθizo

Ε: A, εντάξει.

Ν2: ðe ta θeli

Ν1: tola

Ε: Μεγάλωσες, γι’ αυτό.

Ν1, Ν2: ne

Ν1: ta exume pi sto baba ( )

Ν2: ne k’ exume k’ ena meγalo eðo terastio ((σηκώνεται και πηγαίνει να πάρει ένα βιβλίο))

Ε: Αυτό είναι τεράστιο.

Ν2: ne k’ita poses seliðes

Ν1: k’ exume k’ afto pu ine ja ( )

Ν2: o babas pijeni sto apafto ((δείχνει μια εικόνα στο βιβλίο))

Ν1: afto ine ðiko mu

Ε: Aυτό είναι δικό σου;

Ν1: ne

Ν2: ine tu jorγu. k’ ex’i ðjafores katask’eves

Ν1: a ti orea. oi to eume ftx’aksi, ute ((γυρνάει τις σελίδες))

Ν2: afto to exume ftx’aksi ((δείχνει μια σελίδα στο βιβλίο)). mazi me ton baba

Ν1: ne. dakθi afto ðen to xo ftx’akθi ( ) daksi k’ afta 

Ε: Είναι δύσκολα αυτά, μπράβο.

Ν1: pados eðo pera to xume kani afto ston ano volo

Ν2: ne me ton baba

Ε: Ωραίο αυτό, τι ωραίο αυτοκίνητο. Σου αρέσουν τ’ αυτοκίνητα;

Ν1: ne. mu aresune ta mixanak’a pados

Ν2: eγo zalizome stis θtrofes

Ε: Κι εγώ.

Ν2: eðo tora afti tin exume kani

Ν2: pu ine? ((ψάχνει ένα βιβλίο))

Ν1: ((κάνει πως οδηγεί μηχανή))

Ν1: nanana a tora ðen ksero ti ine afto, patimasx’es

Ν2: ((προσπαθεί να βγάλει ένα βιβλίο από τη βιβλιοθήκη)) ðe boro na to  ex’i kolisi apo mesa

Ν1: ti? pu?

Ε: Έλα εδώ, Σοφία.

Ν2: ne ((γυρνάει στο τραπέζι και κάθεται τραγουδώντας))

Ν1: a ti orea ((γυρνάει τις σελίδες στο βιβλίο κοιτώντας τις εικόνες)). uan tu θri for faiv θiks seven eit ((μετράει στα αγγλικά μέχρι το 8))

Ν2: ne ((κοιτάει την εικόνα που κοιτάει και ο Γιώργος))

Ε: Ξέρεις και Αγγλικά; Γιατί είδα οτι μέτρησες στα Αγγλικά τώρα.

Ν1: ne liγo

Ν2: ne ((συμφωνεί ότι ο Γιώργος ξέρει Αγγλικά))

Ν1: ((γυρνάει τις σελίδες γρήγορα και γελάει))

Ν2: ((γελάει κι αυτή))

Ε: Τι ωραία φωτογραφία.

Ν1: a ti lei afto to ((σταματά και κοιτάει προβληματισμένος μια εικόνα))

Ν2: emena o ai vasilis mu efere ato

Ε: Πέππα το γουρουνάκι;

Ν2: ne

Ε: Το βλέπεις το πρωί;

Ν2: ne

Ν1: ((συνεχίζει να μιλάει μόνος του και να σχολιάζει τις εικόνες στο βιβλίο του))

Ν1: ta mustak’a ta mal’a ta krajon ta

Ν2: ne afto inete etsi meta ((δείχνει κάτι στον Γιώργο στο βιβλίο του))

Ν2: a ((βλέπει κάτι στο βιβλίο και γελάει))

Ε: Τι είναι κόκκινο και συνεχώς σκουπίζει; Η κοκκινοσκουπίτσα ((διαβάζω κάτι από το βιβλίο))

Ν2: ((γέλια))

Ε: Ωραία. Αυτό είναι το αγαπημένο σου βιβλίο;

Ν2: emas oi k’iries simera mas eðose afta ((φέρνει δύο χαρτιά στο τραπέζι))

Ε: Τι είναι αυτά;

Ν2: ine kati ja ta ðodja

Ν1: ja to uli kaθauli ine

Ν1: pernume vavio an kanume oa afta pu lei

Ν2: ne

Ε: Τι βραβείο;

Ν2: ðen kserume aplos mas ex’i pi i k’iria etsi

Ν1: ja ton uli kaθaruli mono afto kserume

Ε: Πρέπει να πλένετε τα δόντια κάθε μέρα;

Ν2: ne

Ε: Αυτό μόνο;

Ν2: ne

Ε: Ε, εντάξει.

Ν2: k’e θa prepi na valume fotoγrafia na kanume ton eafto ma

Ε: Μάλιστα.

Ν1: manula netero.  a meik’es sakules ti orea ((παράλληλα, συνεχίζει να κοιτάει τις σελίδες στο βιβλίο του))

Ν2: eγo exo pai stin ugaria k’e

Μ: Όλα εντάξει;

Ε: Ναι.

M: Ωραία η πορτοκαλάδα;

Ν2: ne ala tu jorγu px’o poli i lemonaða

Ε: Γιώργο, η λεμονάδα περισσότερο;

Ν1: ne. to mikro inosavrak’i ((δείχνει μια εικόνα στο βιβλίο))

Ε: Σου αρέσουν οι δεινόσαυροι;

Ν1: ne ((γυρνάει πάλι στο βιβλίο))

Ν1: na k’e kokala

Ν2: kokala apo ðinosavrus ine

Ν1: ba apo ifestio

Ν2: exume ðinosavrus k’e na θelume kati apo ðinosavrus

Ν1: ((δείχνει κάτι στο βιβλίο και με κοιτάει))

Ε: Σαλιγκάρι;

Ν1: ne

Ε: Αυτό είναι καρπούζι;

Ν1, Ν2: ne

Ε: Σας αρέσουν τα καρπούζια;

Ν1, Ν2: ne

Ε: Το πεπόνι;

Ν2: eγo ox’i poli. emena mu aresi poli to peponi

Ν1: ðe mu aresi

Ε: Αυτά τι είναι;

Ν1: kati eðo to xume kani ((καταλάθος ρίχνει κάποια στιλό στο πάτωμα))

Ν2: e

Ν1: a eðo ti prepi na kanο a ato a ((μιλάει μόνος του))

Ν2: ((γελάει με τον Γιώργο))

Ε: Αυτά τι θα τα κάνετε εδώ;

Ν2: ðe ksero

Ν1: prepi na kanume kati sta kutak’a

Ε: Μισό, τι έχεις εσύ από όλα αυτά;

Ν1: exume vivlia ((πηγαίνει προς τη βιβλιοθήκη))

Ε: Κάνε τικ. Αφήστε τα εκεί και ελάτε εδώ.

Ν1: ti orea ((κάθεται πάλι στο τραπέζι))

Ε: Τι είναι αυτό; Με βλέπεις μέσα από αυτό; ((η Σοφία μου δίνει ένα παιδικό τηλεσκόπιο))

Ν2: k’e mporis na ðis k’e apo ðo fere k’ita ine majiko. vlepis k’ apo ðo k’e apo to anapoða

Ε: Με βλέπεις τώρα;

Ν2: ne

Ε: Τι ωραίο!

Ν1: ua mama ((ανοίγει την ντουλάπα και ψάχνει στα ρούχα))

Ε: Ρουχαλάκια.

Ν2: eγο eðο exο to portofolak’i mu ((χάνει την ισορροπία της και πέφτει κάτω))

Ε: Χτύπησες;

Ν2: ox’i ine to xali

Ε: Έλα εδώ, κάτσε μην ξαναχτυπήσεις. Έλα εδώ, Γιώργο, δείξε μου τι άλλο έχεις εδώ; Έχεις καπέλο;

Ν1: ne kapelo exo

Ν2: ((γελάει)) lei kakaka otan lei mia lekθi kolai lei kakaka

Ε: Όχι, δεν κολλάει, μια χαρα τα λέει.

Ν2: lei kaka

Ε: Να, τι ωραία καπελάκια!

Ν1: exo k’e kufak’a k’e kaθkol

Ε: Πολύ ωραία είναι.

Ν2: ela pali na me ðis

Ν1: ((γελάει))

Ν2: ((βάζει ένα καπέλο στον Γιώργο και γελάνε))

Ε: Τι σου κάνουν μωρέ και σένα; Σε βρήκαν μικρό και σε εκμεταλεύονται.

Ν1: θa kano to kapelo jati ðe ksero pu exo ta skufak’a

Ε: Eντάξει, κάνε μισό τικ.

Ν2: pare to

Ε: Ρολόι έχεις;

Ν1: roloi?

Ν2: imerolojio? eγo exo ena imerolojio ((πάει να το βρει))

Ν2: na to mu

Ν1: mama ((πάει να βρει τη μαμά))

Ε: Και γράφεις κάθε μέρα;

Ν2: ox’i kaθe mera

Ε: Έχουμε και υποχρεώσεις, πες. Αχ, είχα και εγώ ένα τέτοιο με κλειδάκι, μη μου το δείχνεις τώρα, δε θέλω να δω τα μυστικά σου. Έχεις πολλά;

Ν2: liγa ((βάζει στη θέση του το ημερολόγιο))

Ν1: fere to roloi mama

Ν2: mi pesete tora ati θa sas ðoso ksilo ((κοιτάει κάποια βιβία που πριν έπεσαν και κουνάει το δάχτυλο επιδεικτικά))

Ν1: na to to roloγak’i mu ((επιστρέφει με το ρολόι))

Ε: Nα το.

Ν1: eγo to xo sto xorjo mu. to xo ston ano volo ðilaði sto xorjo

Ε: A, ωραία, εντάξει.

Ν1: kani tik tok prepi na kanume liγo isix’ia ðen akujete

M: Tο βρήκες, Γιώργο;

Ν1: ne

Ε: Να το, ακούγεται.

Ν2: eγo to xo ston ano volo. a, eγo to akuo mn’a xara

Ν1: orea

Ε: Eλάτε εδώ πάλι.

Ν1, Ν2: ((κάθονται στο τραπέζι))

Ν2: ((κρατάει ένα πορτοφολάκι και το κουνάει πέρα δώθε))

Ε: Aυτό τι είναι πάλι; Εδώ έχεις όλα τα λεφτά σου;

Ν2: ne

Ν1: ato ðen xriazete θa to kano me ( )  ((συνεχίζει να κοιτάει στο βιβλίο του))

Ν1: ta exo ola

Ε: Είσαι ένας πραγματικός ντετέκτιβ… Τι άλλο θες δηλαδή;

Ν2: fere k’ eγo na kano kati

Ε: Η μαμά σας διαβάζει παραμύθια το βράδυ;

Ν2: ox’i o babas mas ðjavazi

Ν1: a ti lei eðo ðe katalaveno ((φέρνει το βιβλίο και μου δείχνει ένα κείμενο))

Ε: Nα γράψεις τίτλο. Το όνομα της εταιρίας σου.

Ν2: ðen borume

Ε: Tώρα είσαι ντετέκτιβ.

Ν2: ðen bori

Ε: Kάνει εταιρία. Τι δεν μπορεί;

Ν2: to onoma tis eterias?

Ε: Nαι.

Ν2: ðe bori na to γrapsi

Ε: Πες μου να το γράψω εγώ.

Ν1: ðen ðen exume otoγrafik’i mixani tin exume xalasi

Ε: Δεν πειράζει. Έχετε όμως. Πού πας, Γιώργο;

Ν1: ((σηκώνεται από την καρέκλα και πηγαίνει να πιει τη λεμονάδα))

Ε: Θέλετε να τα φέρετε εδώ; Να μη σηκώνεστε;

Ν2: ne ala pu θa to valume?

Ε: Εδώ.

Ν1: k’e k’e ine kafti ((εννοώντας τη λεμονάδα))

Ε: Ναι; Δε βλέπω να σε πειράζει.

Ν1: ox’i

Ε: Μια χαρά.

Ε: Τι ωραίο ποτηράκι ((δείχνω το ποτηράκι της Σοφίας))

Ν2: ine apo ta jeneθlia mu

Ε: Γουίνξ;

Ν2: ox’i ine neraida. ox’i γuinks vlepo ala ox’i kaθe savato ala ine kati neraiðes

Ε: A, εντάξει. Την Tίνκερμπελ την ξέρεις;

Ν2: ne ((δείχνει μια ζωγραφιά))

Ε: Να τη και η Τίνκερμπελ!

Ν2: eðo tin ixa mikri turta mu k’e mu x’i mini to potiri apo ta jeneθlia mu

Ε: Kαι τα θυμάσαι ε;

Ν2: ne

Ν1: ðe ksero ti na kano ((δείχνει το βιβλίο))

Close Menu